ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ လြန္ခဲ့ေသာ အတိတ္ကုိျပန္လည္ တူးဆြခ်င္မိပါသည္ .....

Wednesday 27 March 2013

(၁)။တည္ေနရာ အေပၚ အျငင္းပြားမႈ။

သုဝဏၰဘူမိ ။

သုဝဏၰဘူမိ တိုက္ပြဲ။

(၁)။တည္ေနရာ အေပၚ အျငင္းပြားမႈ။

ဦးရည္စိန္ ။

ေတာ္လမီ၏ ပထဝီဝင္ က်မ္းတြင္ပါဝင္ေသာ ေ႐ႊကၽြန္း ၊ ေ႐ႊကၽြန္းဆြယ္သည္ လည္းေကာင္း ၊ အ႐ွင္ ယီေက်ာင္း၏ ခရီးသြားမွတ္တမ္းလာ ေ႐ႊကၽြန္း ( က်င္းက်ိဳး) သည္ လည္းေကာင္း ၊ အာရပ္ ( အာေရဗ်) မွတ္တမ္းလာ Zabaj သည္လည္းေကာင္း ထပ္တူညီေၾကာင္းေတြ႕ရသည္။ ေတာ္လမီ၏ ပထဝီက်မ္းက ေျမပံုနွင့္ ယခု အေ႐ွ႕ေတာင္အာ႐ွ ေျမပံုတို႔ကို ထပ္၍ၾကည့္လွ်င္ ေတာ္လမီက်မ္းတြင္ ရည္ညႊန္းထား ေသာ ေ႐ႊကၽြန္းသည္ အာ႐ွတိုက္၏ ေတာင္ဖက္ အစြန္ဆံုး ေနရာ တြင္ ႐ွိေၾကာင္းကို ေတြ႕ရသည္ ။ တဖန္ ေတာ္လမီ၏ ပထဝီဝင္က်မ္းသည္ Besynga ( သို႔မဟုတ္ အိႏိၵယ က်မ္းဂန္လာ Vessunga ေဝသုဂၤ ) ကိုေဖာ္ျပျပီးေနာက္ Sarabak ေကြ႕ၾကီး ေျမာက္ဖက္တြင္ ျမိဳ႕ၾကီးေလးျမိဳ႕ကို ေဖာ္ျပထားသည္။ ေ႐ႊကၽြန္း ကို Sarabak ေကြ႕ သို႔မဟုတ္ မုတၱမေကြ႔တြင္႐ွိေၾကာင္း မေဖာ္ျပထားခဲ႔ေပ။ အ႐ွင္ယိက်င့္သည္ ခရစ္နွစ္ ၇ ရာစုအခါ၌ စူမၾတကၽြန္းကို ေ႐ႊကၽြန္းဟု နွစ္ၾကိမ္ေဖာ္ျပထားခဲ႔သည္ ။ ဤကား သကၠတ ဘာသာ Suvrgmadviba သို႔မဟုတ္ ပါဠိဘာသာ သုဝဏၰ ဒီပကို တ႐ုတ္ဘာသာျဖင့္ တိုက္႐ိုက္ ျပန္ထားျခင္းျဖစ္သည္ ။ထို႔အျပင္ အာေရဗ် ( အာရပ္ ) ပထဝီဝင္ ဆရာ ဗီ႐ူနီသည္ Zabaj ကၽြန္းမ်ား သီရိဝိဇိယ နိုင္ငံတည္ ႐ွိထား ေသာ ကၽြန္းကို ဟိႏၵဴလူမ်ိဳးတို႕က Suvarn Div သုဝရ္ဏဒိြပ Suvrana Dvipa ဟုေခၚေၾကာင္းအတိအက် မွတ္တမ္းတင္ထားခဲ႔သည္ ။ သီရိဝိဇိယနိုင္ငံတည္ရာ ဌာနသည္ စူမၾတကၽြန္းပင္တည္း ။ ထို႔အျပင္ အိႏိၵယနိုင္ငံ ေသာမေဒဝ ျပဳစု ေသာ သမုဒၵရာပံုျပင္၌ ဂုဏဝတီ မင္းသမီးသည္ ကဠဟ ယခု မေလး႐ွား အေ႐ွ႕ဘက္ ကမ္းေျခ႐ွိ (Kedah ) မွ အိႏိၵယ နိုင္ငံသို႔ အျပန္ခရီးတြင္ သုဝရ္ဏဒိြပ ( သုဝဏၰဒီပ ) ကၽြန္းတြင္ သေဘာၤ ပ်က္ခဲ႔ ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားရာ ဂုဏဝတီ မင္းသမီးစီးခဲ႔ေသာ သေဘၤာသည္ မေလးကၽြန္းဆြယ္ အေ႐ွ႕ဘက္ကမ္းမွ စူမၾတား ကၽြန္း ေရလက္ၾကားကို ျဖတ္ေက်ာ္ျပီး အိႏၵိယနိုင္ငံသို႔ ျပန္လာ ရျခင္း ျဖစ္သည္ ။ ထို႔ေၾကာင့္ ခရစ္နွစ္ ၂- ရာစုမွ ၁၁- ရာစုအထိ အိႏိၵယ၊ ဂရိ၊ တ႐ုတ္ နွင့္ အေရဗ် မွတ္တမ္းအေစာင္ေစာင္တြင္ ေဖာ္ျပထား ေသာ သုဝရ္ဏဒိြပ/သုဝဏၰဘူမိ သို႔မဟုတ္ သုဝဏၰ ဒီပ/သုဝဏၰဘူမိ သည္ မုတၱမေကြ႔ ေျမာက္ဘက္တြင္မ႐ွိနိုင္ ။ ယခုစူ မၾတကၽြန္းတြင္သာျဖစ္ေၾကာင္း ထင္႐ွား၏ ။

တဖန္ မွန္နန္းရာဇဝင္သည္ သထံုကို သုဝဏၰဘူမိ ဟုမေဖာ္ျပခဲ႔ ေၾကာင္း ၊ သုဝဏၰဘူမိကို ဇင္းမယ္တြင္ ျပထားေၾကာင္း သတိျပဳ သင့္သည္ ။ အမွန္ကားသထံုသည္ သုဓမၼဝတီနွင့္ ထပ္တူျဖစ္သည္ ။ သထံုဟူသည္ သုဓမၼဝတီမွ ပ်က္လာေသာ အမည္လည္း ျဖစ္သည္။ သုဝဏၰဘူမိကို သထံုျဖစ္သည္ဟူေသာ အစဥ္အလာစကားသည္ ခရစ္နွစ္ ၁၅-၁၆ ရာစုမွ ေပၚလာျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္းကို သမိုင္းသုေတသီတို႕ အထူးသတိျပဳသင့္သည္ ျဖစ္သည္( ၁၉၈၅ ခုနွစ္ ၊ ဧျပီလထုတ္၊ ဥာဏ္လင္းဓမၼပေဒသစာ ေစာင္တြင္ စာမ်က္နွာ ၁၃၀ မွ ၁၄၀ အထိပါ႐ွိေသာ ေဆာင္းပါး )။

ေတာင္ေပါက္ဆရာေတာ္၏ ပထဝီ က်မ္းမွ ။

ေမာ္လျမိဳင္ျမိဳ႕ ေတာင္ေပါက္ဆရာေတာ္ ဦးစကၠပါလ ျပဳစုေသာ " ဗုဒၶ သာသနိကပထဝီဝင္ က်မ္း" ၌ သုဝဏၰဘူမိ ျဖစ္ထိုက္ေသာ ေနရာကို " ဝေဂၤ ါပသာဂရေခၚ ဘဂၤလားပင္လယ္၏ အေ႐ွ႕ဖက္ တြင္ ႐ွိျခင္း ၊ တာမလိတၱ ( ဂဂၤ ါ ) ျမစ္ဝနွင့္ ယူဇနာ ခုနွစ္ရာ ေဝးကြာျခင္း ၊ ကုန္းေျမမဟုတ္ ေရပတ္လည္ ဝိုင္းလ်က္႐ွိေသာ ကုန္းေျမျဖစ္ျခင္း ၊ ေလွသေဘၤာလမ္း ၊ ေရေၾကာင္းလမ္း ၊ ေလွေၾကာင္းလမ္းသင့္ ၍ အသြားအလာမ်ားရာ ဌာနျဖစ္ျခင္း ၊ ယေန႕တိုင္ ေ႐ွးေဟာင္း သာသနိက အေဆာက္အအံု မ်ားစြာ႐ွိ ျခင္း စေသာ လကၡဏာမ်ားနွင့္ ျပည့္စံုရမည္ ။ယင္းအခ်က္မ်ား နွင့္ျပည့္စံုေသာ ေနရာသည္ သထံုမဟုတ္ စူမားၾတားကၽြန္းသာ ျဖစ္သည္ ဟုဆို၏။ (စကၠပါလ၊ဗုဒၶ သာသနိကပထဝီဝင္ က်မ္း၊သထံု ၊ သုဓမၼဝတီ ပံုနွိပ္တိုက္ ၊ဘ ၁၉၅၈၊၂၃၂-၅)

ဦးတင္လွေသာ္ ။

ပညာ႐ွင္ ဦးတင္လွေသာ္ကလည္း အေသာကမင္းၾကီးေစခိုင္း ခ်က္အရ သုဝဏၰဘူမိ သို႔ေသာနနွင့္ ဥတၱရ ရဟန္းနွစ္ပါး ေရာက္လာျပီး ဗုဒၶဝါဒျဖန္႔သည္ ဟုမဟာဗုဒၶဝင္ကဆို၏။ သုဝဏၰဘူမိသည္ သထံုျဖစ္သည္ဟု ၁၅ ရာစု ေနွာင္းပိုင္းထိုး ကလ်ာဏီ မြန္ေက်ာက္စာကဆိုျပန္၏။ သထံုသည္ သုဝဏၰဘူမိ ဟုတထစ္ခ် မဆိုနိုင္ေပ။ သို႔ေသာ္ ရခိုင္ ၊ ေအာက္ျမန္မာနိုင္ငံ ၊ ထိုင္းနိုင္ငံ နွင့္ မေလးကၽြန္းဆြယ္ တို႔သည္ သုဝဏၰဘူမိျဖစ္နိုင္ သည္။" ( တင္လွေသာ္ ၊" ေ႐ႊတိဂံုေစတီ၏ သက္ေတာ္" ကန္သာစိမ္းလဲ႔စာတမ္းမ်ား ၊ ရန္ကုန္၊ မင္းလွစာပံုနွိပ္တိုက္ ၊၁၉၆၉၊စာ ၆၅၊၆)

ေဒါက္တာသန္းထြန္း ။

ဒီေနရာမွာ သုဝဏၰဘူမိ( ေ႐ႊေျမ ) ဟာ ဘယ္ေနရာလည္းလို႔ ေဖာ္ျပဖို႔ လိုပါတယ္ ။ျမန္မာနိုင္ငံ ႐ွိ မြန္ေတြက သုဝဏၰဘူမိကို သထံုနယ္လို႔ေျပာသလို ၊ ထိုင္းမွာ႐ွိတဲ႔ မြန္ေတြကလည္း သုဝဏၰဘူမိ ဆိုတာ အခုဘန္ေကာက္ရဲ႕ အေနာက္ဘက္ မိုင္ ၂၀ ေက်ာ္အကြာမွာ ႐ွိတဲ႔ ေနရာလို႔ေျပာပါတယ္ ။
မလာလေသကရ (၁၉၈၃) ကေတာ့သုဝဏၰဘူမိကို အမ်ားကပဲ ေအာက္ျမန္မာနိုင္ငံမွာ ႐ွိတယ္လို႔ ယူဆၾကတယ္ ။ ( ဗဂို ) ေမာ္လျမိဳင္ ဝန္းက်င္ေပါ့ ။ အလြယ္ေျပာရရင္ ရန္ကုန္က စကာၤပူထိ ကမ္း႐ိုးတန္း တေလွ်ာက္ ဟာ သုဝဏၰဘူမိ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီနယ္မွာ ထင္႐ွား တဲ႔ျမိဳ႕က သုဓမၼနာဂရေခၚ စစ္ေတာင္းျမစ္ဝက သထံုျဖစ္ပါတယ္ ။ ဘဂၤလားမွာလည္း ဒီနာမည္နွင့္ ေဒသတစ္ခု႐ွိတယ္ ။ ဒါေၾကာင့္ သုဝဏၰဘူမိဟာ အိႏၵိယမွာ တစ္ေနရာေက်ာ္ အိႏၵိယမွာ တစ္ေနရာ႐ွိပါတယ္ ။ ( ကုလားျပည္က နာမည္ေတြကို အေ႐ွ႕ေတာင္အာ႐ွမွာ ယူမွည့္ထားတာမ်ားလို႔ နား႐ႈပ္စရာ ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့မ႐ႈပ္ပါ ။ အတုနဲ႔ အစစ္လို႔ ခြဲေျပာလိုက္ရင္ ျဖစ္ပါတယ္ ။ ) ( မလာလေသကရ II ၁၉၃၈၊ ၁၂၆၂)။ ( ဒကၡိဏ သာခါ ၊၂၀၀၃၊ဇူလိုင္လ၊ ကလ်ာ မဂၢဇင္း။)

အ႐ွင္ေသာဏ နွင့္ ဥတၱရ ဆိုတာကလည္း သက္သက္ထြင္တာျဖစ္မယ္ ။ဘာျပဳလို႔လဲ ဆိုေတာ့ အေသာက ဗုဒၶသာသသနာျပဳတယ္ ဆိုတာကလည္း အခု ကုလားျပည္တြင္း အိႏၵိယ အေနာက္ေျမာက္နဲ႔ အိႏၵိယ ေတာင္ပိုင္းကို သာသနာျပဳ လႊတ္တာျဖစ္မယ္ ။ အိႏၵိယ အျပင္ကို မေရာက္ပါ ။ အေသာက တည္တယ္ ဆိုတဲ႔ ဘုရားေတြထဲမွာ ဒီဘုရားလည္း ပါမွာပဲဆိုျပီး ဇြတ္ေျပာေနတာ မဟုတ္ပါ ။ အေသာကမင္းရဲ႕ေက်ာက္စာတိုင္ ၁၃ တိုင္မွာ သာသနာျပဳ ေစလႊတ္ခဲ႔တဲ႔ ေနရာေတြရဲ႕ အမည္စာရင္းပါတယ္ ။ ( ဟံသာဝတီ ပိႆနိုး ၊၂၀၀၃၊ ေအာက္တိုဘာ၊ ကလ်ာ မဂၢဇင္း။)

အေသာကမင္း (၂၇၃-၂၃၂ ဘီစီ ) က ဗုဒၶသာသနာ ျပဳေတြကို မဇၥ ်ိမေဒသကေနျပီး ေဒသအသီးသီးကိုေစ လႊတ္ခဲ့တယ္ ။ဘယ္သူ႔ကို ဘယ္ေနရာသို႔ ေစလႊတ္တယ္ ဆိုတာကို ေက်ာက္စာမွာ ေရးထြင္း မွတ္တမ္းျပဳထားတယ္ ။ အဲ႔ဒီ မွတ္တမ္း မွာျမန္မာနိုင္ငံ မပါဝင္ပါ။ အဲဒီလိုပဲျမန္မာနိုင္ငံကို ပိဋကတ္ သံုးပံု ဘယ္လိုေရာက္႐ွိလာတယ္ဆိုတာ ေျပာတဲ႔ပံုျပင္ေတြ အမ်ားၾကီးပဲ ။အဲဒီအထဲ အထင္႐ွားဆံုးကေတာ့ ပုဂံျပည့္႐ွင္ အနိ႐ုဒၶနဲ႔ ႐ွင္အရဟံတို႔ ပိဋကတ္သံုးပံုကို သထံုက ပုဂံ ကိုပင့္ေဆာင္လာျပီး ပုဂံ မွာ ေထရဝါဒ ဗုဒၶသာသနာ ျပန္႔ပြားထြန္းကားေရး ေဆာင္႐ြက္ပံု၊ သာသနာေတာ္ သန္႔႐ွင္းစင္ ၾကယ္ေစဖို႔ အရည္း ( ၾကီး ) မ်ားကိုနွိမ္နင္း ျဖိဳခြဲပံု တို႔ကို ေဖာ္ျပတာ ပဲျဖစ္တယ္။ တကယ္ပဲ ၊ အဲ႔ဒီပံုျပင္မွန္ကန္တယ္ လို႔ေျပာနိုင္ဖို႔ရာ ဘယ္မွာမွ သက္ေသ အေထာက္အထား မေတြ႕ရ။ သမိုင္း အေထာက္အထား အရဆိုရင္ ၾသီၾကိဘဝနာ ဒိတ်ဓမၼရာဇာ ( ထိလိုင္မင္း ) (၁၀၈၆-၁၁၁၃) လက္ထက္ေရာက္မွ ျမန္မာနိုင္ငံ ပုဂံကို သီရိလကၤာ (သီဟိုဠ္) က ပိဋိကတ္သံုးပံု ေရာက္လာတာ လို႔မွန္းဆရပါတယ္။ ( ျမန္မာနိုင္ငံ ဆိုင္ရာ ဗုဒၶ အနုပညာနွင့္ ဗိသု ကာလက္ရာ ၊ ၂၀၀၃၊ ၾသဂုတ္-ေအာက္တိုဘာ ႐ြက္နုေဝ မဂၢဇင္း ။)

(၂)။ ကလ်ာဏိိီ သိမ္ေက်ာက္စာအညႊန္းအတိုင္းလိုက္ခဲ႔စဥ္က။
၁၉ ရာစု ေနွာင္းပိုင္း မွ နွစ္ဆယ္ ရာစုအတြင္း ။

ျမန္မာသကၠရာဇ္ - ၈၄၁( ေအဒီ-၁၄၇၉ ) တြင္ ပခူး ( ဟံသာဝတီ) ဘုရင္ ရာမာဓိပတိ( ဓမၼေစတီ မင္း )သည္ ကလ်ာဏီသိမ္ ေက်ာက္စာကို ေရးထိုးသည့္အခါ ၎ သုဝဏၰဘူမိ သည္ သုဓမၼပူရသထံု ေဂါဠမတၱိကနွင့္ တိုက္ကလား ဟုအမည္မ်ား ျဖစ္ေၾကာင္း မင္းေနျပည္ေတာ္သည္ ေကလာသေပါ ဘုရား၏ အေနာက္ေျမာက္ ေထာင့္တြင္႐ွိ ေၾကာင္း ျမိဳ႕တဝက္ကား ေတာင္ေပၚ၌႐ွိ၍ အျခား တဘက္ ကားညီေသာေျမျပင္ ျဖစ္ေၾကာင္း ေရးထိုးခဲ့ သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ေ႐ွးေဟာင္း သုေတသန အရာထမ္းမ်ားျဖစ္ၾကသည့္ မစၥတာ အီး ေဖာ္ခမ္းမား မွ၁၈၈၁ တြင္ နွင့္ မစၥတာ ေတာ္စိန္ခို ၁၈၉၁-၉၂ ခုနွစ္၌ မြန္ျပည္နယ္၊ သထံု ခ႐ိုင္၊ ဘီးလင္းျမိဳ႕နယ္၊ ေကလာသ ေတာင္သို႔ သြားေရာက္ေလ့လာခဲ႔သည္။ ေကလာသ ေတာင္ေျခ ဝင္းက႐ြာ နွင့္ ကင္း႐ြာ အၾကား၌ ေ႐ွး သုဝဏၰဘူမိ ျမိဳ႕႐ိုးအၾကြင္း က်န္ကို ေတြ႔႐ွိခဲ႔ေၾကာင္း ၊ နွစ္ဦးစလံုးမွ မွတ္တမ္းတင္ ထားခဲ႔ သည္။၁၉၅၈ ခုနွစ္သို႔ ေရာက္သည့္အခါ ေ႐ွးေဟာင္းသုေတသန ဝန္ ဦးဖိုးလတ္နွင့္ ျမန္မာနိုင္ငံ သမိုင္း ေကာ္မတီ အဖြဲ႕ဝင္ ပါေမာကၡ လု႕စ္ နွင့္ ေဒါက္တာ ေဒၚသင္းၾကည္ တို႕သည္ ေကလာသ ေတာင္ေျခမွ ယခု တိုက္ကလား ျမိဳ႕ေနရာကို လည္းေကာင္း ၊ယခု သထံုျမိဳ႕ ေနရာ႐ွိ သထံုျမိဳ႕ ေဟာင္းကို လည္းေကာင္း ကြင္းဆင္း၍ ေဖာ္ထုတ္ေပးခဲ႔သည္။ ၁၉၇၄ ခုနွစ္တြင္ ေ႐ွးေဟာင္းသုေတသန ဌာနမွ သုဝဏၰဘူမိ သထံုျမိဳ႕ေဟာင္းကို စတင္ တူးေဖာ္သုေတသနျပဳခဲ႔သည္။၁၉၇၅ မွ ၁၉၇၈ ခုနွစ္အထိ မြန္ျပည္နယ္၊ သထံု ခ႐ိုင္၊ ဘီးလင္းျမိဳ႕နယ္၊ ေကလာသ ေတာင္ ေျခ႐ွိ မယက္သမ နွင့္ ဝင္းက ျမိဳ႕ေဟာင္း တို႔ကို တူး ေဖာ္သုေတသန ျပဳခဲ႔သည္။ ၁၉၈၆ မွ ၂၀၀၀ အထိ က်ိဳ ကၠသာ ျမိဳ႕ေဟာင္းကိုလည္းေကာင္း ၊ ၂၀၀၀ ခုနွစ္ တြင္ သထံုျမိဳ႕ ေဟာင္းကိုလည္းေကာင္း တူးေဖာ္၍ သုေတသန ျပဳ ခဲ႔ၾကသည္။ ဤကဲ႔သို႔ သုေတသနတူးေဖာ္မႈလုပ္ငန္းမ်ား၏ ပဏာမ တူးေဖာ္မႈ မွတ္တမ္းမ်ားအရ ဘီစီ ၃ ရာစု နွစ္အထိ ေ႐ွးက် နိုင္ေသာ အေထာက္အထားမ်ား ခိုင္ခိုင္မာမာေတြ႕႐ွိရ ေၾကာင္း မသိရေသးပဲ ၊ အေထာက္အထား အမ်ားစုမွာ ပုဂံေခတ္ ေအဒီ ၁၁ ရာစု အေထာက္အထားမ်ားသာ ျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထား ပါသည္။

ေဒါက္တာ အီး ေဖာ္ခမ္းမား ၏သထံုကြင္းဆင္းခရီး ။

ပါဠိစာေပ ပါရဂူ ျဖစ္၍ အစိုးရ ကခန္႔ ထားေသာ ေ႐ွးေဟာင္း သုေတသန အထူးအရာ႐ွိၾကီး ေဒါက္တာ ေဖာ္ခမ္းမားသည္ သုဝဏၰဘူမိ၊သထံုျမိဳ႕ေဟာင္းကို ပထမ ကြင္းဆင္းေလ့လာခဲ႔သူ ဥေရာပတိုက္ သားျဖစ္သည္ ။သုဝဏၰဘူမိကို ေဖာ္ထုတ္ရန္ ရည္႐ြယ္ခ်က္ျဖင့္ ၁၈၈၁ ခုနွစ္တြင္ ကြင္းဆင္းခဲ႔သည္ ။ ၎၏အစီရင္ခံစာ ( Note on the early History and Geography of British Burma Mission to Suvannabhumi ) တြင္ ေနရာကို ဘီးလင္းနယ္ ေကလာသေတာင္ေျခမွာ တိုက္ကုလားျမိဳ ႕ေဟာင္းကို ဦးစြာ ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ပါဠိစာေပ ပါရဂူတစ္ဦးျဖစ္သည့္အားေလ်ာ္ စြာ ကလ်ာဏီသိမ္ ေက်ာက္စာမွ လမ္းညႊန္ခ်က္ျဖင့္ တိုက္ကုလား ျမိဳ႕ေဟာင္းကို ႐ွာေဖြနိုင္ခဲ႔သည္ ။ ေကလာသ ေတာင္ထိပ္႐ွိ ေကလာသေစတီ သည္ ေက်ာက္စာ ၌ေဖာ္ျပထား ေသာ ေကလာသပၺၺတေစတီပင္ ျဖစ္၍ မြန္ေဒသ႐ွိေစတီ တို႔ကဲ႔ သို႔ပင္ ေျမမီးဖုတ္အုတ္နွင့္ ဂဝံ အုတ္ခ်ပ္မ်ားျဖင့္ တည္ထားခဲ႔သည္ ။ ေက်ာက္စာပါ ေကလာသဝိဟာရ ေက်ာင္းေတာ္၏ေနရာ ၊ ၎၏အေနာက္ဖက္ ေတာင္ေျခ တစ္ေလွ်ာက္႐ွိ အယက္သမ နွင့္ ကင္း႐ြာတို႔ အၾကား႐ွိ ( ဝင္းက ႐ြာ) မွာ ယခင္က တိုက္ကုလားျမိဳ႕ဟုေခၚေသာ ျမိဳ႕ေဟာင္းျဖစ္ သည္။ၾကြင္းက်န္ရစ္ေသာ အပ်က္အဆီး မ်ားမွာ ကလ်ာဏီသိမ္ ေက်ာက္စာတြင္ေထာ္ျပထားေသာ ေဂါဠမတၱိကနာဂရ ျမိဳ႕ေဟာင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ခိုင္လံုသည္ ။ ေကာက္ခ်က္ မွာ
-အ႐ွင္ ေသာဏနွင္ ဥတၱရတို႔ ဆိုက္ေရာက္ေသာ ေနရာမွာ သထံုမဟုတ္ ၊ သထံုမွ ၂၂ မိုင္ကြာေဝးေသာ တခါက ပင္လယ္ ဆိပ္ကမ္းျဖစ္သည့္ ေဂါဠမတၱိကနာဂရသာျဖစ္သည္ဟူ၏။သို႔ျဖစ္၍ သုဓမၼပူရ မွအမည္ေ႐ႊ႕ေလ်ာလာေသာ သထံုသည္ အ႐ွင္ေသာဏ နွင့္ ဥတၱရ တို႔ ဆိုက္ေရာက္လာသည့္ ေနရာမဟုတ္ သည့္အျပင္ ျမန္မာနိုင္ငံဗုဒၶဘာသာ စတင္ထြန္း ကားရာ ေဒသမျဖစ္နိုင္ေၾကာင္း ထို႔ေနာက္ သထံုေဒသ ၏ ေ႐ွးေဟာင္း လက္ရာမ်ားသည္ ေဂါဠမတၱိကနာဂရ ( တိုက္ကလား ) မွဆင္းသက္လာျခင္းမွာ မျဖစ္နိုင္ေၾကာင္း နွင့္ သထံုျမိဳ႕႐ွိေရွးေဟာင္း ပစၥည္းမ်ားမွာ ေအဒီ -၃ ရာစုထက္ပို ၍ေ႐ွး မက်နိုင္ေၾကာင္း သို႔ေသာ္ ကုမာရေစတီေတာ္၏ ေတာင္ဖက္ ေရကန္အနီးတြင္ ေျမထဲ၌ တစ္ပိုင္း နစ္ျမႈပ္ လွ်က္႐ွိ ေသာ ထူးဆန္းေသာပံုသ႑ာန္ ထုလုပ္ထားေသာ ေက်ာက္တံုး ၾကီးေတြ႕ ရေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသည္။

မစၥတာ ေတာ္စိန္ခို ၏သထံုကြင္းဆင္း ခရီး ။

ေဒါက္တာ ေဖာ္ခမ္းမား ၏ ေနာက္တြင္ ၁၈၉၁ ခုနွစ္၌ ကလ်ာဏီသိမ္ ေက်ာက္စာ အတိုင္း သုဝဏၰဘူမိကို ကြင္းဆင္းလ်က္႐ွာေဖြ ခဲ႔သူ မွာ ကမၺည္းေက်ာက္စာ ဌာနဝန္ မစၥတာ ေတာ္စိန္ခို ျဖစ္သည္။သထံုနန္းေတာ္ကုန္း မွ သိၾကားဘုရား မုဒ္ကပ္မ်ားတြင္ ထည့္ သြင္းထားေသာ ေျမမီးဖုတ္ ႐ုပ္ၾကြမ်ားကို အကဲျဖတ္ရာတြင္ ဟိႏၵဴ ျဗဟၼဏဝါဒကို သက္ဝင္ယံုၾကည္သူမ်ားျဖစ္နိုင္၍ ယဥ္ေက်းမႈ႐ွိျပီးသူမ်ား ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အမ်ိဳးသမီးမ်ား ဆံပင္ထံုးဖြဲ႔ မႈမွာ မြန္ဂိုလြိဳက္ ဆန္သည္ ဟုယူဆေၾကာင္း သိရသည္။ထိုမွတဖန္ ဘီးလင္းျမိဳ႕(၈) မိုင္အကြာ႐ွိ ကုသိနာ႐ံုေတာင္ေပၚသို႔ သြားေရာက္ကာ ဆံေတာ္ဌာပနာ ထားေသာ ေက်ာက္သပိတ္ တစ္လံုးကို ဦးတိုက္ကာလဲေလ်ာင္းလ်က္႐ွိေသာ အ႐ွင္ေသာဏ နွင့္ ဥတၱရပံုေတာ္မွာ ကိုယ္လံုးျပည့္ျဖိဳးကာ နွဖူးေမာက္ျပီး ႐ွည္လ်ားေသာ နွာတံ႐ွိ၍ နႈတ္ခမ္းထူပံု ၊ ရင္ျပင္ေတာ္၏ ေထာင့္ေလးေထာင့္ တြင္ မနုသီဟဟုေခၚေသာ ထူးဆန္းေသာ သတၱဝါမ်ား၏ ႐ုပ္ပံုမ်ားအေၾကာင္း အစီရင္ခံစာတြင္ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပခဲ႔ပါသည္။ဘီလင္းျမိဳ႕မွ (၆)မိုင္အကြာ႐ွိ ဇုတ္သုတ္႐ြာ က်ိဳက္ထီးေဆာင္း ဘုရားတြင္ ဂဝံနွင့္ ထုလုပ္ထားေသာ သာသနိက ပစၥည္းမ်ားေတြ႔ခဲ႔သည္ ဆိုထား၏။ ထိုမွတဆင့္ ေကလာသေတာင္ေပၚေစတီတြင္ ေစတီမွာ အသစ္ျပန္လည္ ျပဳျပင္ထားသည္ မနုသီဟရုပ္တုကိုလည္း ေတြ႔သည္ဟု မွတ္တမ္းတင္ထားပါသည္ ။ ထိုမွ ၄ မိုင္ခန္႕ေဝးေသာ အယက္သမ တြင္လည္း ေဒါက္တာ ေဖာ္ခမ္းမားကဲ႔သို႔ပင္ ေဂါဠမတၱိကနာဂရ ( တိုက္ကလား ) ျမိဳ႕ေဟာင္းပင္ျဖစ္၍ ျမိဳ႕႐ိုး ရာေဟာင္း က်ံဳးရာေဟာင္းမ်ားကို ေတြ႔ခဲ႔ေၾကာင္း တင္ျပထား ပါသည္။ထူးျခားခ်က္မွာ ေဒါက္တာေဖာ္ခမ္းမား ေရာက္ခဲ႔ေသာ ၁၈၈၁ ခုနွစ္တြင္ ပင္လယ္နွင့္ ၁၂ မိုင္ခန္႔ ေဝးကြာေနေသးေသာ အေနာက္ဖက္ ဖက္ေျမျပန္႕ပိုင္းမွာ ေတာ္စိန္ခို ေရာက္သြားသည့္ -၁၈၉၁ တြင္ပင္လယ္ ေရတိုက္စားသြားျပီျဖစ္ေၾကာင္း သိ႐ွိရပါ သည္။ မစၥတာ ေတာ္စိန္ခိုသည္ ရာမည ခရီးစဥ္ကို ျခံဳငံု၍ သံုးသပ္ရာတြင္ ေပစာ အေထာက္အထား အလြန္ ႐ွားပါးေၾကာင္း ၊ ေ႐ွးေဟာင္းအေဆာက္အအံုမ်ားကို ျပန္လည္ျပဳျပင္ထား ၍ အသစ္ပံုေပါက္ေနေၾကာင္း ၊ အိႏၵိယ နိုင္ငံေျမာက္ပိုင္း႐ွိ ေစတီမ်ားနွင့္ ဂူသခ်ႋဳင္း မ်ားကဲ႔သို႔ အေဆာက္အအံု တစ္ခုတေလ မွမေတြ႕႐ွိရပဲ ၊ အာေသာက ေခတ္ေရး အကၡရာမ်ိဳးျဖင့္ မွတ္တမ္းတင္ထားေသာ ေက်ာက္စာ၊ကမၺည္းစာ မ်ိဳး မိမိ မေတြ႔ခဲ႔ရေၾကာင္း ၊ ေ႐ွးေဟာင္း အေထာက္အထား မ်ိဳးကို ရာမညေဒသမွာေကာ ျမန္မာဘုရင္မ်ား သထံုကို ေအာင္နိုင္ျပီး သိမ္းယူသြားသည္ဆိုေသာ ပုဂံတြင္ပါ မေတြ႔ရသျဖင့္ အ႐ွင္ေသာဏ နွင့္ ဥတၱရတို႔ တတိယ သဂၤါယနာတင္အျပီး သာသနာျပဳလာေရာက္ခဲ႔သည္ ဆိုေသာ မဟာဝံသက်မ္းနွင့္ အျခားဗုဒၶဘာသာက်မ္းမ်ား ၏ အဆိုအမိန္႔ မ်ားအေပၚ ၎ သံသယျဖစ္မိေၾကာင္း တို႔ျဖစ္ပါသည္ ။

ထိုပညာ႐ွင္နွစ္ဦးသည္ တညီတညြတ္တည္း မြန္ျပည္နယ္ ဘီးလင္းျမိဳ႕နယ္ ေကလာသ ေတာင္ေျခ႐ွိ တိုက္ကလား ျမိဳ႕ေဟာင္း ကို သုဝဏၰဘူမိဟု တညီတညြတ္တည္း အတည္ျပဳခဲ႔ၾကသည္ ။သို႔ေသာ္ သုဝဏၰဘူမိကိုမူ အ႐ွင္ေသာဏ နွင့္ အ႐ွင္ ဥတၱရ တို႔ လာေရာက္၍သာသနာ ျပဳခဲ႔ သည္ဆိုေသာ ဘီစီ ၃၀၇ ခုနွစ္ ထက္ ေနာက္က်မွ တည္သည္ ဟုယူဆထားၾကသည္။

ဦးျမ၏ သုဝဏၰဘူမိ ခရီးစဥ္ ။

ဦးျမသည္ ကမၺည္းေက်ာက္စာဝန္ ျဖစ္လာျပီးေနာက္ ၁၉၃၃-၃၄ တြင္ သထံုျမိဳ႕ေဟာင္းသို႕ ကြင္းဆင္း၍ မြန္ေ႐ွးေဟာင္း ေက်ာက္စာမ်ားကိုစုစည္းခဲ႔ ရာ ေဒသအတြင္း ေက်ာက္စာ ၇ ခ်ပ္ ရခဲ႔ေၾကာင္းသိရပါသည္ ။ပါဠိဘာသာနွင့္ မြန္ဘာသာမ်ား ေရးထိုးထားသည္ဟု ဆို၏။အျမင့္ ၆ ေပခန္႔ ႐ွိေသာ ေက်ာက္စာတစ္ခ်ပ္တြင္ ႐ုပ္ပြားေတာ္ တစ္ဆူပံုကို ခပ္ေရးေရးျမင္ရျပီး ဒီပကၤရာဗုဒၶ ပံုေတာ္ျဖစ္မည္ဟု ခန္႔မွန္းသည္ ။ သာဝက တပါးပံုလည္း ပါသည္ ။ ( Maung Mya , Exploration in Burma: Inscription from Thaton; ASI,1930-34,p.176 ) အကၡရာတစ္ခ်ိဳ႕ကို ၾကည့္ျပီး ခရစ္နွစ္ ၁၁-၁၂ ရာစုဟုခန္႔မွန္းသည္ ။ ဒုတိယေက်ာက္စာ ၊စတုတၳ ေက်ာက္စာ တို႔မွ လက္ေရးအရ ၁၁-၁၂ ရာစု ဟုခန္႔မွန္းသည္ ။ တတိယ၊ ပဥၥမ နွင့္ သတၱမ ေက်ာက္စာတိုင္မွာ ပ်က္ဆီးေနျပီျဖစ္သည္ ။ ဆဌမ ေက်ာက္စာမွာ ခရစ္နွစ္ ၁၅ ရာစု အတြင္း က ဟံသာဝတီ ဘုရင္ ဓမၼေစတီမင္း (၁၄၇၂-၁၄၉၂) လက္ထက္တြင္ စိုက္ထူခဲ႔သည့္ ေက်ာက္စာ ဟုဆိုနိုင္၍ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ သြားေတာ္ဓါတ္ ၃၃ ဆူကို ဌာပနာထား ေၾကာင္းေဖာ္ျပ သည့္ေက်ာက္စာ ျဖစ္သည္ ။ တဖန္ ဦးျမသည္ သထံု သိၾကားဘုရားမွ ေျမမီးဖုတ္ ႐ုပ္ၾကြ မ်ား၏ ရက္စြဲကို လည္း ခရစ္နွစ္ ၁၁-၁၂ ရာစုနွစ္ ခန္႔မွန္း ရက္စြဲကိုသာ ေပးျပီး သထံု ကလ်ာဏီ သိမ္ေက်ာက္စာနွင့္ သိမ္နိမိတ္တိုင္ ေက်ာက္ဆစ္ ႐ုပ္တု အနုပညာလက္ရာက္ုလည္း ခရစ္ ၁၂ ရာစု ခန္႔မွန္းရက္စြဲကိုသာ ေပးခဲ႔သည္ ။ ဦးျမ သည္ အထက္က မစၥတာ ေတာ္စိန္ခို အစီရင္ခံခဲ႔ေသာ သထံုသိၾကား ဘုရား မွ ေျမမီးဖုတ္ ႐ုပ္ၾကြမ်ားကို သီဝနတ္ ကိုးကြယ္မႈဆိုင္ရာ ဟိႏၵဴျဗဟၼ နဘာသာေရး ရာမာယန ဇာတ္ကြက္မ်ား ဟုမွားယြင္းစြာအကဲ ျဖတ္ခဲ႔သည္ကို မဟာနိပါတ္ေတာ္ ဗုဒၶဝင္ ဇာတ္ေတာ္ၾကီးမ်ား ကို သ႐ုပ္ေဖာ္ တင္ျပထားျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သုေတသန နွင့္တကြ သက္ေသျပနိုင္ခဲ႔သည္ ။ ေပါေမာကၡ ဂ်ီ အိပ္ခ်္ လု႕စ္မွလည္း စစ္ေဆး၍ အတည္ျပဳ ေထာက္ခံေပးခဲ႔ပါသည္ ။ ခရစ္နွစ္ ၁၁-၁၂ ရာစု ဟူေသာ ခန္႕မွန္း သကၠရာဇ္ကိုမူကား မွတ္ခ်က္တစံုတရာ မေပးခဲ႔ေပ။

ဦးဖိုးလတ္၏ သုဝဏၰဘူမိ ခရီးစဥ္ ။

သုဝဏၰဘူမိ႐ွာေဖြမႈကို တတိယက႑ဖြင့္လစ္ ေပးသူမွာ ျမန္မာနိုင္ငံ ေ႐ွးေဟာင္း သုေတသန ညႊန္ၾကားေရးဝန္ ဦးဖိုးလတ္ျဖစ္သည္။ ဦးဖိုးလတ္သည္ ပါေမာကၡ လု႔စ္ ၊ ဗိုလ္မႉး ဘ႐ွင္တို႔ နွင့္အတူ သုဝဏၰဘူမိ တည္႐ွိရာေဒသ သထံုသို႕ ၁၉၅၈ ဧျပီ ၂၂ ရက္ေန႔မွ ဧျပီ ၃၀ အထိ ကြင္းဆင္း၍ သုေတသန ျပဳခဲ့သည္ ။ ၁၉၅၉ ဧျပီ ၃ တြင္ ပုဂံျမိဳ႕ေဟာင္း ၌က်င္းပခဲ႔ေသာ ပုဂံရက္သတၱ ပတ္စာတမ္းဖတ္ပြဲတြင္ ျမန္မာနိုင္ငံ ယဥ္ေက်းမႈ ၾကီးမ်ားနွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ တည္႐ွိရာဌာနမ်ား အမည္နွင့္ စာတမ္း ကို တင္သြင္း ဖတ္ၾကားခဲ႔ရာ သထံုေဒသ႐ွိ ေ႐ွးေဟာင္းျမိဳ႕ ၾကီးမ်ား ၏ အေထာက္အထား မ်ားကို မိမိျမင္ခဲ႔ေၾကာင္း ကိုေဖာ္ျပခဲ႔ပါသည္။ ဦးဖိုးလတ္သည္ ၁၈၈၁ ခုနွစ္က ေဒါက္တာ အီးေဖာ္ခမ္းမား သြားေရာက္ခဲ႔ေသာ ခရီးနွင့္ ၁၈၉၁ ခုနွစ္က မစၥတာ ေတာ္စိန္ခို သြားေရာက္ခဲ႔ေသာ ခရီးကို ျပန္လည္စစ္ေဆး ခဲ႔ပါသည္ ။ မၾကာေသးမီက ထိုေကလာသ ေတာင္ေျခရင္းသို႔ ျမန္မာနိုင္ငံ သမိုင္းပညာ႐ွင္ၾကီးမ်ား ျဖစ္ၾကေသာ ပါေမာကၡ လု႕စ္နွင့္ ဗိုလ္မႉး ဘ႐ွင္တို႔နွင့္အတူသြားေရာက္ေလ့လာခဲ႔ေသာ ယခု အယက္သမ ဟုေခၚတြင္ေနေသာ တိုက္ကုလားျမိဳ႕ေဟာင္း ေနရာတြင္ ျမိဳ႕႐ိုးရာ နွင့္ျမိဳ႕႐ိုး ေဟာင္းၾကီးမ်ားေတြ႔႐ွိခဲ႔ေၾကာင္း ကိုလည္း တင္ျပထား ပါသည္။ထို႐ြာအနီး႐ွိ ဝင္းက ဟုေခၚေသာ ႐ြာတြင္လည္း ေ႐ွးအခါက ေဂါမုတၱိလဟု အမည္တြင္ေသာ ျမိဳ႕ေဟာင္းရာ နွင့္ျမိဳ႕႐ိုးအၾကြင္းအက်န္မ်ားကိုလည္း ေတြ႕ခဲ႔ရ ေၾကာင္း ေဖာ္ျပပါသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ေကလာသ ေတာင္ေျခတြင္ ျမိဳ႕႐ိုးရာနွစ္ခု႐ွိေၾကာင္း ခြဲ၍ တင္ျပထားသည္ ။
ေ႐ွးေဟာင္းသုေတသန ဝန္၏ ၁၉၅၇-၅၈ နွစ္ခ်ဳပ္အစီရင္ခံစာ တြင္
- သုဝဏၰဘူမိတိုင္းဆိုသည္မွာ ေအာက္ျမန္မာနိုင္ငံ သထံုေဒသ အပါအဝင္ျဖစ္သည္။ယင္းသထံုေဒသ သည္ သမိုင္းေခတ္စဥ္ အရပုဂံ ေအဒီ ၁၁ ရာစုထက္ ပို၍ေ႐ွးက်သည္။
- ပုဂံ အေနာ္ရထာမင္းလက္ထက္ ( ေအဒီ ၁၀၉၇) တြင္ စစ္ခ်ီတက္တိုက္ခိုက္သိမ္းသြင္းခဲ႔ေသာ သထံု ဆိုသည္မွာလည္း ေအာက္ျမန္မာနိုင္ငံ မွသထံုပင္ျဖစ္သည္ ။ ထိုင္းနိုင္ငံ အတြင္း႐ွိ နကြန္ပထုမ္ ျမိဳ႕မဟုတ္ ။
- သထံုမွ ပိဋိကတ္က်မ္းစာမ်ား ၊ က်မ္းဂန္တတ္ရဟန္းေတာ္မ်ား ပုဂံ သို႔ေရာက္႐ွိျပီး၊ ဗုဒၶသာသနာ ပို၍စည္ပင္ထြန္းကားသည္ ။ ထိုအခ်က္ကိုေထာင္၍ သထံုသို႔ ပိဋိကတ္ေတာ္မ်ား ေရာက္႐ွိလာပံု ကိုလည္း အ႐ွင္မဟာ ဗုဒၶေဃာသမေထရ္ ေဆာင္ယူလာခဲ႔ ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္းကို ဆိုလိုသည္။
- မိမိကိုယ္တိုင္ ကြင္းဆင္း၍ ေကလာသေတာင္ေျခမွ ၊ ေဂါဠမတၱိကနာဂရ ၊ တိုက္ကုလားျမိဳ႕ ကို႐ွာေဖြေတြ႔႐ွိခဲ႔ေၾကာင္းေဖာ္ျပထားသျဖင့္ အ႐ွင္ေသာဏ နွင့္ ဥတၱရမေထရ္တို႔ သာသနာျပဳရန္ ၾကြေရာက္သည္ဆိုေသာ သုဝဏၰဘူမိ၊ သုဓမၼဝတီ ျမိဳ႕ေဟာင္းသည္ ၎ ေကလာသေတာင္ေျခ ေဒသပင္ ျဖစ္နိုင္ေၾကာင္း ခန္႔မွန္းယူဆသည္ ။
- သို႔ရာတြင္ ေ႐ွးေဟာင္း အေဆာက္အအံု ဗိသုကာ လက္ရာ အေထာက္အထား မ်ားအေနနဲ႔မူ သထံုေဒသတြင္ မယ္မယ္ရရ မိမိမေတြ႔ရေၾကာင္း အဆိုျပဳထားသည္။( မြန္တို႔၏ သထံုယဥ္ ေက်းမႈမွာ အမ်ားအားျဖင့္ အိႏိၵယျပည္၏ အေ႐ွ႕ဘက္ကမ္းေျခ ေဒသျဖစ္ေသာ ကာလိဂၤ ၊ ေတလဂၤန၊ အႏၶာရစေသာနိုင္ငံတို႔မွ ရ႐ွိ၍ ၊ ဗိသုကာအတတ္၊ ပန္းပုအတတ္၊ ပန္းရန္အတတ္၊ ပန္းပဲ အတတ္၊ နကၡတ္ေဗဒင္အတတ္၊ ေဆးအတတ္၊ ကဗ်လကၤာအတတ္၊ ပန္တ်ာအတတ္ စသည္တို႔၌ အဆင့္အတန္း ျမင့္ခဲ႔သည္ဟု ယံုၾကည္ရန္႐ွိေပသည္။ ၎ေ႐ွးမြန္ ယဥ္ေက်းမႈအေဆာက္အအံုနွင့္ အနုပညာလက္ရာ အၾကြင္းအက်န္တို႔သည္ ေအာက္ျမန္မာနိုင္ငံ အနံွအျပား႐ွိသည္ ဟု မိမိယူဆေၾကာင္း ၊ သို႔ရာတြင္ မ်ားစြာတို႔မွာ ေျမေပၚတြင္မ႐ွိ ေတာ့ပဲ ေျမေအာက္တြင္သာ ခိုေအာင္းေနျပီးလွ်င္ ေတာၾကီးမ်ား ဖံုးလႊမ္းေနသည္ဟု ထင္ရန္႐ွိေၾကာင္း ၊ သို႔ျဖစ္၍ တူးေဖာ္ရန္ လည္း လြယ္ကူေတာ့မည္မဟုတ္ေၾကာင္း တင္ျပထားပါသည္ ။( ဖိုးလတ္၊၁၉၆၁၊ စာ -၁၉) ။
ပုဂံရက္သတၱပတ္ ေဟာေျပာပြဲမ်ားတြင္ ကၽြနု္ပ္တို႔ ထုတ္ဆိုခဲ႔ ေသာ အခ်က္တစ္ရပ္ကို တင္ျပပါမည္ ။ ထိုအခ်က္မွာ သုေတသ တစ္စုတို႔က ပုဂံ႐ွိ အေဆာက္အဦးမ်ားအနက္ အခ်ိဳ႕တို႔ကို မြန္ လက္ရာဟူ၍လည္းေကာင္း ၊ အခ်ိဳ႕တို႔ကို ျမန္မာလက္ရာ ဟူ လည္းေကာင္း ခြဲျခားေခၚျပ ယူဆလွ်က္႐ွိသည္မွာ အဓိပၸါယ္ မ႐ွိဟူေသာ အခ်က္ပင္ျဖစ္သည္ ။ ပုဂံ ျပည္႐ွိ အေဆာက္အဦး မ်ားနွင့္ ပန္းခ်ီ ၊ ပန္းပု၊ အဂၤေတပန္း၊ စဥ့္ခ်ပ္၊ အုတ္ခြက္ စသည္ တို႔ကို မြန္လက္ရာျဖစ္သည္ ။ ျမန္မာလက္ရာ ျဖစ္သည္ဟု ေျပာဆိုယူဆျခင္း၏ အေၾကာင္းရင္းမွာ အခ်ိဳ႕အေဆာက္အဦးတို႔ ၏ နံရံစသည္တို႔တြင္ လည္းေကာင္း၊ မြမ္းမံ သင္းနွံထားသည့္ ပန္းခ်ီ၊ ပန္းပု၊ စဥ့္ခ်ပ္ ၊ အုတ္ခြက္ စသည္တို႔တြင္လည္းေကာင္း မြန္ဘာသာျဖင့္ စာမ်ားကို ေရးသား လွ်က္႐ွိသည္ကို ေတြ႕ရ၍ ၊ အခ်ိဳ႕တို႔တြင္ေသာ္ ျမန္မာဘာသာ ျဖင့္ စာမ်ားကို ေရးသားထား သည္ကိုေတြ႕ရျခင္းျဖစ္သည္ ။
ပုဂံျပည္၌ က်န္စစ္သားမင္း လက္ထက္တြင္ ေဆာက္လုပ္ေသာ အေဆာက္အဦးမ်ားကို မြန္လက္ရာမ်ားျဖစ္သည္ဟု ယူဆေျပာဆိုရာ၌ ယင္းအေဆာက္အအံုမ်ားတြင္ မြန္စာေပ အေရးအသားမ်ား ေတြ႕ရသည္မွတပါး အျခားခိုင္လံုေသာ အေၾကာင္း ယုတၱိမ်ားလည္း မည္သည္မွ်မ႐ွိေျခ။ ယင္း အေဆာက္အဦး ပံုပန္းသ႑ာန္နွင့္ ဗိသုကာ လက္ရာမ်ား ၏ အဂၤါ လကၡဏာရပ္မ်ားကို ေထာက္ျခင္းျဖင့္ ယင္းတို႔မွာ မြန္ တို႔၏ သထံု လက္ရာမ်ား ျဖစ္သင့္သည္ဟု ဆိုုေလာက္ေလာက္ေအာင္ ယင္းတို႔၏ အသြင္သ႑ာန္ အဂၤါရပ္မ်ားနွင့္ တူညီသည့္ မူရင္းပံု ( Proto Type ) ဟုေခၚဆိုထိုက္ေသာ ယင္းတို႔ ထက္ေ႐ွးက်သည့္ အေဆာက္အဦး အနုပညာလက္ရာ စသည္တို႔ကို မြန္တို႔ ေနထိုင္ခဲ႔ေသာ ျပည္နယ္တြင္ ဘာတစ္ခုမွ ေတြ႕႐ွိရျခင္းလည္း မ႐ွိေခ် ။ မြန္တို႔၏ ေ႐ွးအေဆာက္အဦး မ်ားနွင့္ အနုပညာ လက္ရာမ်ားမွာ လြန္စြာယိုယြင္း ပ်က္စီးလြယ္ေသာ ဂဝံ ေက်ာက္ ျဖင့္ သာျပီးသျဖင့္ ပုဂံ ေခတ္ အေဆာက္အဦး နွင့္ လက္ရာမ်ား၏ စံျပအေနျဖင့္ ယူဆရန္ မည္သည့္အရာမွ ႃကြင္းက်န္ခဲ႔ျခင္း မ႐ွိေတာ့ေခ်ဟု ဆိုသင့္သေလာက္ပင္ ႐ွိေခ်၏ ။
အနည္းငယ္မွ်သာ ေတြ႕ရေသာ သထံု၊ သိၾကားဘုရားအနီး ၊ ကလ်ာဏီသိမ္နိမိတ္တို႔၌ လိပ္သည္းေက်ာက္ ပန္းပုလက္ရာနွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍လည္း ထုလုပ္သည့္ ေခတ္မ်ားကို ခန္႔မွန္းရန္ လြန္စြာခ ယဥ္းလ်က္႐ွိေပသည္ ။ ( ဦးဖိုးလတ္၊ ေ႐ွးေဟာင္းျမန္မာ ရာဇဝင္နွင့္ ယဥ္ေက်းမႈသုေတသန ၊ ရန္ကုန္၊ ပညာနႏၵ ပံုနွိပ္တိုက္၊၁၉၆၂၊ စာ ။၄၃-၄၄)။

ဦးျမင့္ေအာင္ တူးေဖာ္ခဲ႔ေသာ တိုက္ကုလားျမိဳ႕ေဟာင္း နွစ္ခု ။

၁၉၇၄ ခုနွစ္တြင္ မြန္ျပည္နယ္ သထံုခ႐ိုင္နွင့္ ေမာ္လျမိဳင္ ခ႐ိုင္ မ်ားသို႔ သုေတသနမႉး ဦးျမင့္ေအာင္ေခါင္းေဆာင္၍ သုေတသန ျပဳခဲ႔ သည္ ။ ထိုကြင္းဆင္းအဖြဲ႔သည္ ပထမျမိဳ႕ေဟာင္းျဖစ္ေသာ အယက္သမ႐ြာနွင့္ ဒုတိယျမိဳ႕ေဟာင္း ျဖစ္ေသာ ဝင္းက႐ြာ တို႔ ကိုဦးစားေပး အျဖစ္တူးေဖာ္ခဲ႔ပါသည္ ။ ပင္လယ္နွင့္နီး ကပ္စြာတည္႐ွိ၍ ဓမၼေစတီမင္း ေရးထိုးခဲ႔ေသာ ပဲခူး ကလ်ာဏီ သိမ္ေက်ာက္စာတြင္ သုဝဏၰဘူမိျမိဳ႕ေတာ္တစ္ေနရာျဖစ္ ေၾကာင္း ပါ႐ွိ၍ ထို ျမိဳ႕ေဟာင္းနွစ္ျမိဳ႕ ကို ဦးစားေပး တူးေဖာ္ရျခင္း ျဖစ္သည္ ။ သို႕ေသာ္ မြန္ယဥ္ေက်းမႈ ကိုေဖာ္ထုတ္ သကဲ႔သို႔ ရခိုင္ယဥ္ေက်းမႈကို ေဖာ္ထုတ္သင့္ေၾကာင္း နိႈးေဆာ္တိုက္တြန္း မႈမ်ား ႐ုတ္တရက္ ေပၚေပါက္လာသျဖင့္ ယခုမြန္ျပည္နယ္တြင္ ကြင္းဆင္းလွ်က္႐ွိ ေသာ အဖြဲ႔ကိုပင္ ရခိုင္ျပည္နယ္႐ွိ ေဝသာလီ ျမိဳ႕ေဟာင္းတူးေဖာ္မႈသို႔ ေစလႊတ္ခဲ႔ရသျဖင့္ သုဝဏၰဘူမိ ႐ွာေဖြေရး တခန္းရပ္ရျပန္ေလသည္ ။

၃။ ေနာက္ဆက္တြဲ ။

မြန္ျပည္နယ္တြင္ ဒူးရင္းသီး သာေပါသည္ ဆိုေသာ ေဒါက္တာ သာလွ ။

ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ အျငိမ္းစား ပါေမာကၡခ်ဳပ္ ေဒါက္တာသာလွ သည္ ၊ ကမာၻ႕စားနပ္ ရိကၡာ ( FAO ) အဖြဲ႔ ညႊန္ၾကားေရးမႉး အျဖစ္ ထိုင္းနိုင္ငံ သို႔ ေရာက္႐ွိေနစဥ္ ထိုင္းတို႕၏ ေအာင္ျမင္လွေသာ သုေတသန ရလာဒ္မ်ားကို သထံုေဒသ ႐ွိရလာဒ္ မ်ားနွင့္ ခ်ိန္ထိုး ၾကည့္ ခဲ႔သည္ ။ ဤတြင္ သထံုေဒသမွ သုေတသန ရလာဒ္မွာ အားနည္းေနျပီး ထိုင္းတို႔၏ သုေတသန ရလာဒ္မွာ အားသာေန ရာ ဆရာၾကီး သည္ သထံုနွင့္ နန္ကြမ္ပထုမ္ ဟူေသာ သုေတသန ေဆာင္းပါး တစ္ေစာင္ကို ေရးျပီး ဂ်ပန္နိုင္ငံ တိုက်ိဳ ျမိဳ႕မွ ႐ွီ႐ိုကူ စာေစာင္တြင္ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပခဲ႔ပါသည္ ။ ၎တြင္
- သထံုသည္ သုဝဏၰဘူမိ မဟုတ္ေၾကာင္း
- ထိုင္းနိုင္ငံ ဗန္ေကာက္ျမိဳ႕မွ အေနာက္စူးစူး ၆၀ ကီလိုမီတာ အကြာ႐ွိ နကြန္ပထုမ္ သာ သုဝဏၰဘူမိ ျဖစ္ေၾကာင္း
- အေနာ္ရထာသည္ ဘုရားသံုးဆူ ေတာင္ၾကားလမ္းမွ တဆင့္ နကြန္ပထုမ္ သို႔သာ သြားေရာက္ စစ္ျပဳခဲ႔ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း
--ထိုမွက်န္ရစ္ေသာ ျမိဳ႕သားတို႔က ယခုသထံုသို႔ ေ႐ႊ႕ေျပာင္း အေျခခ် ေနထိုင္ရာ ေနရင္းေဒသကို စြဲလမ္း ေသာစိတ္ျဖင့္ ေနရာသစ္ကို သထံုဟု အမည္ေပးခဲ႔ေၾကာင္း ေရးသားခဲ႔ပါသည္။
ထိုအခါ ေ႐ွးေဟာင္းသုေတသန ၊ ကမၺည္းေက်ာက္စာ ဌာနခြဲမႉး ေဒါက္တာနိုင္ပန္းလွ မွ ျပန္လည္တုန္႔ျပန္ေခ်ပ ခဲ႔ရာ လုပ္သား ျပည္ သူ႔ေန႔စဥ္ သတင္းစာတြင္ ၎တို႔ နွစ္ဦး အျပန္အလွန္ ေပးစာ မ်ားျဖင့္ ေဆာင္းပါးမ်ား ကိုနွစ္ဖက္စလံုးမွ ေရးသားခဲ႔ၾက သည္ ။ေနာက္ဆံုးတြင္ ေဒါက္တာ သာလွမွ မြန္ျပည္နယ္တြင္ ဒူး ရင္းသီးသာေပါသည္ ဟုမွတ္ခ်က္ျဖင့္ တုန္႔ျပန္ရင္း ျပီးဆံုးသြား ခဲ႔ပါသည္ ။ ေဒါက္တာသာလွသည္ ၁၉၈၆ ေမလထုတ္ ခ်ယ္ရီ မဂၢဇင္းတြင္ သထံုနွင့္ သုဝဏၰဘူမိ အစြဲအလန္း ေဆာင္းပါးကို ဆက္လက္တင္ျပခဲ႔သလို ေဒါက္တာနိုင္ပန္းလွ မွလည္း သုဝဏၰဘူမိ သို႔ ဗုဒၶသာသနာ ျပန္႔နွံ႔ေရာက္႐ွိလာပံု ေဆာင္းပါး မ်ားကို ဆက္လက္ေရးသား ခဲ႔ပါသည္ ။

မိုက္ကယ္ေအာင္သြင္ ။

မိခ်ိဂန္ တကၠသိုလ္၊ အာ႐ွေဒသေလ့လာေရးဌာန ၏ ပါေမာကၡ ေဒါက္တာမိုက္ကယ္ ေအာင္သြင္ မွ စာမ်က္နွာ ေအာင္စား (၄၀၀) ေက်ာ္႐ွိသည့္ ျမဴခိုးေဝေသာ ရာမည (The Mist of Ramaoဲoဲan : The Legend that was lower Burma ) တြင္ ေအာက္ျမန္မာနိုင္ငံ ၌ ရာမညေဒသဟုေခၚေသာ မြန္နိုင္ငံ ဟူ၍ ပုဂံေခတ္ (၁၁-ရာစု) နွစ္ထက္ေစာျပီး မ႐ွိခဲ႔ ၊ သထံုျမိဳ႕လည္းမ႐ွိ ၊ ေသာဏ၊ ဥတၱရ တို႔မွာလည္း ျမန္မာနိုင္ငံ ဗုဒၶဘာသာ သမိုင္းတြင္ မ႐ွိခဲ႔ဟူေသာ လက္တေလာ အယူတစ္ရပ္ ေပၚထြက္ခဲ႔ပါသည္ ။ ေအာက္ျမန္မာ နိုင္ငံမွ သုဝဏၰဘူမိနွင့္ ရာမည မြန္နိုင္ငံ တည္႐ွိခဲ႔ သည္ေၾကာင္းအယူအဆမွာ ၂၀- ရာစုနွစ္အတြင္း ျမန္မာနိုင္ငံ ကိုလိုနီသမိုင္း ဘာသာရပ္တြင္ ေခတ္စားလာခဲ႔ ေၾကာင္း ၊ ပါေမာ ကၡ လု႔စ္သည္ Old Burma- Early Pagan စာအုပ္ ဒုတိယတြဲ၌ ေျမပံုဆြဲျပီး ေအာက္ျမန္မာနိုင္ငံကို ရာမညေဒသ သုဝဏၰဘူမိဟု အခိုင္အမာ ဆိုသြားခဲ႔ပါသည္ ။ အျခားေသာ ျမန္မာသမိုင္း ပညာ ႐ွင္ မ်ားကလည္း ေအာက္ျမန္မာ နိုင္ငံ ကို သုဝဏၰဘူမိဟု အခိုင္အမာ ယူဆခဲ႔ၾကသည္ ။ သို႔ရာတြင္ ယခုေခတ္သစ္ သုေတသန ေတြ႔႐ွိမႈမ်ား ၏ ဆန္႔က်င္လွ်က္႐ွိေသာ အေထာက္ အထား ေၾကာင့္ ဤအယူအဆမွာ မွန္ကန္ဖို႔ ျပန္လည္သံုးသပ္ သင့္ေသာ္လည္း ၎ ျမန္မာ ပညာ႐ွင္တို႔ မတုန္မလႈပ္ ႐ွိေနခဲ႔ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္ ။ ( Aung Twin ,2005, P 321 ) ။တဖန္ မိုက္ကယ္ ေအာင္သြင္သည္ မိမိကိုယ္တိုင္ အပင္ပမ္းခံ၍ ေ႐ွးေဟာင္းေက်ာက္စာမ်ားကို ေလ့လာရင္း သုဝဏၰဘူမိ အမည္ကို ႐ွာေဖြပါသည္ ။ ပုဂံက်န္စစ္သားမင္းလက္ထက္မွ စ၍ ၁၅- ရာစုေရာက္သည္ အထိ ေ႐ွးေဟာင္းမြန္ေက်ာက္စာတို႔တြင္ သုဝဏၰဘူမိ၊ သထံု ၊ မနူဟာ စေသာအမည္မ်ားကို လံုးဝမေတြ႕ရပဲ၊ေအဒီ ၁၄၈၆ ခုနွစ္ ထိုး ဓမၼေစတီ ေက်ာက္စာ ၌သာလွ်င္ ထိုအမည္ မ်ားကိုေတြ႕ရ၍ အလြန္ေနာက္က်လြန္းသည္ ။ ( Aung Twin ,2005, pp.83-103 )။
သထံုျမိဳ႕ေဟာင္း သည္ အေ႐ွ႕ေတာင္အာ႐ွ ေ႐ွးေဟာင္းျမိဳ႕ ေတာ္ ၾကီးမ်ားျဖစ္ၾက ေသာ ရခိုင္မွ ဓညဝတီ နွင့္ ေဝသာလီ ၊ ျမန္မာနိုင္ငံ အလယ္ပိုင္းမွ သေရခတၱရာ၊ ဗိႆနိုး ၊မိုင္းေမာ ၊ ဝတီး နွင့္ အျခားပ်ဴျမိဳ႕ေဟာင္းမ်ား ၊ ထိုင္းနိုင္ငံမွ ေသာကၠတဲ ( ဆူခိုထိုင္း) နွင့္ ကေမၻာဒီးယားမွ အန္ေကာေဗာရီ ျမိဳ႕မ်ားကဲ႔သို႔ ေ႐ွးျမိဳ႕ေဟာင္းတစ္ခုမဟုတ္ေပ။ အထက္ပါ ျမိဳ႕ေဟာင္းအား လံုး လိုလိုမွာ အမ်ားအားျဖင့္ ျမိဳ႕ေထာင့္မ်ား လံုးဝန္းျခင္း သို႔မဟုတ္ အဝိုင္းပံုသ႑ာန္ ႐ွိျခင္း ၊ က်ံဳးနွင့္ ျမိဳ႕႐ိုးတို႔ နွစ္ထပ္ သံုးထပ္စသည္ျဖင့္ အရစ္ရစ္ ဝိုင္းရံထားၾကပါသည္ ။ သထံုသည္ ထိုကဲ႔သို႔မဟုတ္ ေလးေထာင့္ပံုသ႑ာန္ ျမိဳ႕႐ိုး႐ွိျပီး ပုဂံေခတ္ ေနာက္ပိုင္းကာလ မွေပၚထြန္းလာေသာ ျမိဳ႕႐ိုးေဟာင္းနွင့္ ဆင္တူပါသည္။ ( Aung Twin ,2005, p. 81; Note no. 12 for Chapter-4,in page 348 )။

အထက္ပါ အေႀကာင္းအရာ မ်ားသည္ သထံုကို သုဝဏၰ ဘူမိ မျဖစ္နိုင္ ဟူေသာ ရႈေထာင့္မွ ပညာရွင္မ်ား၏ အျမင္မ်ား ျဖစ္ပါသည္။ အေႀကာင္းအရာတူ ေသာ အခ်က္အလက္မ်ားကို ေအာက္ပါစာအုပ္ မ်ားထဲ မွ မွီျငမ္း စုစည္းေပးထားပါသည္.။
-ဦးစံဝင္း ( သမိုင္းသုေတသန ) သုဝဏၰ ဘူမိ ။
-ဦးရည္စိန္ သုဝဏၰ ဘူမိ တည္ေနရာ ။
-ေဒါက္တာ သန္းထြန္း ၏ စာတမ္းမ်ား ။

သွ်င္ေလညင္း ။ ( ၂၅ ၊ ၃ ၊ ၂၀၁၃ )

AddThis