ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ လြန္ခဲ့ေသာ အတိတ္ကုိျပန္လည္ တူးဆြခ်င္မိပါသည္ .....

Tuesday 12 March 2013

တိဘက္ - ျမန္မာတို႔ ၏ ရနိုင္သမွ် ေျခရာ။


( ၁ )။ ေယ်ဘုယ လူမ်ိဳးစုမ်ား ခြဲျခားပံု ကမာၻေပၚတြင္ လူမ်ိဳးစု မ်ား ( ဝါ ) မ်ိဳးႏြယ္စု သံုးမ်ိဳး ခြဲျခားထား ပါသည္။ အသားမည္း လူမ်ိဳး ၊ အသားျဖဴလူမ်ိဳး နွင့္ အသားဝါ လူမ်ိဳးတို႔ ျဖစ္ၾကသည္။ အသားမည္း မ်ိဳးႏြယ္စု ၾကီးကို Neroid ဟူ၍လည္းေကာင္း ၊ အသားျဖဴ လူမ်ိဳးကို Europoid ဟူ၍လည္းေကာင္း ၊ အသားဝါ လူမ်ိဳးကို Mongoloid ဟူ၍ လည္း ေကာင္း ေခၚၾကသည္။ အာဖရိက တိုက္႐ွိလူမ်ိဳး အားလံုး လိုလို အသားမည္း မ်ိဳးႏြယ္စုၾကီးတြင္ ပါဝင္သည္။ အသားျဖဴ မ်ိဳးႏြယ္စုၾကီးသည္ အမ်ားအား ျဖင့္ ဥေရာပတိုက္တြင္ ေနထိုင္ သည္။ အသားဝါ လူမ်ိဳးစု ၾကီးမူကား အာ႐ွတိုက္ အေ႐ွ႕ပိုင္း တြင္ ေနထိုင္ၾကသည္။ အေမရိက တိုက္တြင္လည္း ေနထိုင္သည္။မြန္ဂိုလြိဳက္ သည္အသားဝါ မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ား အားလံုးကို ျခံဳ၍ေခၚ ေသာ အမည္ ျဖစ္သည္။ ယင္းထဲတြင္ မြန္ဂိုလ္ လည္းအပါအဝင္ ျဖစ္သည္ ။ မြန္ဂိုလ္ နွင့္ မြန္ဂိုလြိဳက္ ဟူေသာ ေဝါဟာရ မတူေပ။ မြန္ဂိုလ္ သည္ လူမ်ိဳးျဖစ္၍ မြန္ဂိုလိြဳက္သည္ မ်ိဳးႏြယ္စုျဖစ္သည္ ။အေမရိကတိုက္ ႐ွိ Red Indian မ်ားလည္း အပါ အဝင္ ျဖစ္သည္ ။ အသားဝါ မ်ိဳးႏြယ္စုၾကီးတြင္ တိဘက္ - ျမန္မာ လူမ်ိဳးတို႕ ပါဝင္လွ်က္ ႐ွိသည္ ။ အၾကမ္းအားျဖင့္ တိဘက္ - ျမန္မာ ကို အုပ္စုနွစ္မ်ိဳး ခြဲျခားနိုင္သည္ ။ ခရစ္ေတာ္ မေပၚမီ နွစ္ေပါင္း မ်ားစြာခန္႔က ေ႐ွးတ႐ုတ္ တို႔၏ ရာဇဝင္က်မ္းမ်ားတြင္ ေ႐ွးတ႐ုတ္ နိုင္ငံ၏ အေနာက္ဖက္ တြင္ ခ်ိယန္ ( Chi'ang ) ဟူေသာ မ်ိဳးႏြယ္စု ၾကီးတစ္စု ႐ွိခဲ႔ ေၾကာင္း ထင္႐ွားစြာ ေဖာ္ျပထား သည္။ ယခု တ႐ုတ္နိုင္ငံ၏ အေနာက္ပိုင္းတြင္ တိဘက္ အႏြယ္စု ၊ ယွီဖန္ အႏြယ္စု စသည့္ တိဘက္ - ျမန္မာ အႏြယ္စု မ်ားပ်ံ႕နွံ႕ ေနထိုင္သည္က တစ္ေၾကာင္း ၊ စီခၽြမ္နယ္ အေနာက္ေျမာက္အပိုင္းတြင္ ခ်ိယန္ အမည္႐ွိအႏြယ္စု တစ္စု၏ ဘာသာစကားသည္ တိဘက္ - ျမန္မာ ဘာသာစကားနွင့္ နီးစပ္ သည္ကတစ္ေၾကာင္းေၾကာင့္ ထိုသို႔ ေကာက္ခ်က္ခ်ျခင္း ပင္ျဖစ္ သည္။


( ၂ )။ အေခၚအေဝၚမွ မွန္းဆရမည့္ ခ်ိယန္- မန္-တိဘက္-ျမန္မာ တို႔၏ မူရင္းေနထိုင္ရာအရပ္။

တိဘက္ - ျမန္မာတို႔သည္ သီးသန္႔ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး အေနနွင့္ မည္သည့္ ကာလတြင္ မည္သည့္ေဒသ ၌ျဖစ္ေပၚေနထိုင္ခဲ႔သည္ကို
ရာဇဝင္ သုေတသီ တို႔သည္ အတိအက် အေသခ်ာ မဟုတ္ေစကာမူ အၾကမ္းဖ်ဥ္း ခန္႔မွန္းခ်က္ေပးရာဝယ္ တစ္ဦးနွင့္တစ္ဦး သေဘာထား ကြဲလြဲခ်က္ သိပ္မ႐ွိလွေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ ၎ တို႔မူလကနဦး ေနထိုင္ရာအရပ္ကို ခန္႔မွန္းရာ၌ အာ႐ွတိုက္အလယ္ပိုင္း၊ တ႐ုတ္ျပည္၏ အေနာက္ေျမာက္ဖက္ နွင့္ တိဘက္ျပည္၏ အေ႐ွ႕ေျမာက္ဘက္ စပ္ၾကားေလာက္၌ ခရစ္ေတာ္မေပၚမီ ဘီစီ ၂၀၀၀ ေလာက္က ေနထိုင္ၾကသည္ ဟူ၏။သို႔ေသာ္ေနရာေဒသကို ညႊန္းဆိုၾကရာ အခ်ိဳ႕က တိဘက္ျပည္အေ႐ွ႕ေျမာက္ဖက္႐ွိ ကိုကိုေနာအိုင္ၾကီး ဟု၎ အခ်ိဳ႕က တ႐ုတ္ျပည္ အေနာက္ေျမာက္ဖက္႐ွိ ကန္စုျပည္နယ္အတြင္း ဟုကြဲျပန္ပါသည္။သို႔ေသာ အတိအက် သက္ေသအေထာက္အထား ျဖင့္ေတာ့ မဟုတ္ပဲ၊ တိဘက္- ျမန္မာ ၊မြန္ဂို ၊တ႐ုတ္ တို႔၏ သြားလာ လႈပ္႐ွားပံုကို ၾကည့္၍ အၾကမ္းဖ်င္း ခန္႔မွန္းရျခင္းသာ ျဖစ္ေပသည္ ။ ဤသည္ကို ျမန္မာ့ အရပ္အေခၚအေဝၚျဖစ္ေသာ ေတာင္အရပ္၊ ေျမာက္အရပ္နွင့္တိုက္ဆိုင္ၾကည့္ပါမည္။ေတာင္ကို ေ႐ွးေခတ္ ပုဂံေက်ာက္စာမ်ားတြင္ မၾသက္(ဝါ)ျမစ္ေအာက္ဟုေခၚ ေၾကာင္း ေတြ႔ရသည္။ တိဘက္-ျမန္မာမ်ား၏ အရပ္ေလးမ်က္နွာ အေခၚ အေဝၚမ်ားကို ေလ့လာ ၾကည့္ေသာအခါ အေ႐ွ႕အေနာက္ကို ေယ်ဘုယ် အားျဖင့္ ေနထြက္ရာ နွင့္ ေနဝင္ရာ ဟု ေခၚ၍ ေတာင္ ေျမာက္ကို မိမိတို႔စြဲျမဲေနထိုင္ရေဒသ၏ထူးျခားေသာ ပထဝီဝင္ ေျမမ်က္နွာသြင္ျပင္ အေနအထား ကိုလိုက္၍ ေခၚၾကေၾကာင္း သိရသည္။ ႐ွမ္း၊မုဆိုး၊တင္ခုလ္နာဂတို႔က ေတာင္ဖက္တြင္ေျမနိမ္႔၍ ေျမနိမ့္ရပ္ ေျမာက္ဖက္တြင္ ေျမျမင့္၍ ေျမျမင့္ရပ္ဟု၎၊မဲေခါင္၊သံလြင္၊ဧရာဝတီျမစ္ဝမ္းမ်ားတြင္အေန ၾကာခဲ႔ေသာ မ႐ူ နွင့္ လီစုတို႔က ေတာင္ကို ျမစ္ေၾကဖက္ ေျမာက္ကို ျမစ္ညွာဖက္ ဟု၎၊ကခ်င္လူမ်ိဳးတို႔က ၎တို႔ေနထိုင္ရာေဒသ၏ေတာင္ဖက္႐ွိ က်ယ္ျပန္႔ေသာ ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္း႐ွိျပီး ေျမာက္ဖက္၌ က်ဥ္းေျမာင္းေသာ လွ်ိဳေျမာင္မ်ား ႐ွိသျဖင့္ ေတာင္ဖက္ကို က်ယ္ျပန္႔ဖက္ ေျမာက္ဖက္ ကို က်ဥ္းေျမာင္းဖက္ ဟုအသီးသီးေခၚၾကသည္။တိဘက္-ျမန္မာ အေခၚအရ အေ႐ွ႕ေနထြက္ရာက္ုမ်က္နွာမူ၍လက္ဆန္႔ပါက ယာဖက္ကိုေတာင္ဟုေခၚသည္ ။ ထိုအရပ္၌ ေတာင္႐ွိမည္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာနိုင္ငံအတြင္းေတာ့ ေတာင္ဖက္တြင္ ေျမနိမ္႔မ်ားသာ႐ွိသည္။လက္ဝဲဖက္ကိုေတာ့ ကုန္း႐ိုးမ်ားသာ႐ွိ၍ ျမစ္ေအာက္ / ေျမာက္ ဟုေခၚပါသည္။ျမန္မာနိုင္ငံအတြင္းမွာကားေျမာက္ဖက္တြင္ေတာင္တန္းမ်ားသာ ႐ွိသည္။ေတာင္ေျမာက္ အေခၚ အရ လက္႐ွိျမန္မာနိုင္ငံအတြင္း ေနထိုင္ေသာသူမ်ားသည္ မူလပထမ ဇာတိအေခၚ အေဝၚကို ယူငင္သံုးစြဲသည္မွာထင္႐ွား၏။ တိဘက္-ျမန္မာတို႔ ေတာင္ ေျမာက္ အေခၚနွင့္ကိုက္ညီေသာ အရပ္မွာ အာ႐ွတိုက္အလယ္ ပိုင္း တ႐ုတ္ျပည္႐ွိ ဟိုအင္ဟိုျမစ္ၾကီးျမစ္ဖ်ားခံရာ မွ ေျမာက္ဖက္သို႔ စီးဆင္းသြားေသာ အစိတ္အပိုင္းနွင့္ ထိုအစိတ္အပိုင္း၏ ေတာင္ဖက္တြင္တည္႐ွိေသာ ယဗန္ခရဥလ ( ဝါ ) ယဗန္ခလေတာင္ၾကီး ၏အၾကားေျမျပန္႔လြင္ျပင္သာျဖစ္ မည္။

( ၃ ) ။တိဘက္ - ျမန္မာ ဆိုတာ။

ေနာင္တြင္ တိဘက္လူမ်ိဳး၊ ျမန္မာလူမ်ိဳး ဟု ေခၚတြင္ရမည့္သူ မ်ားသည္ ထိုေဒသ ၾကီးတဝိုက္တြင္ ခ်ိယန္မ်ား အျဖစ္ တလံုးတ စည္းတည္း ေနထိုင္ၾကေပသည္။ထိုစဥ္အခါက တိဘက္၊ ျမန္မာ ၊ ခ်ိယန္ ဟုမခြဲျခားေသးပဲ ခ်ိယန္ တို႔အေနနွင့္သာ ေခၚေဝၚေနၾက သည္ ။ ထိုလူမ်ိဳး အေၾကာင္းကို ေစာေစာပိုင္း တ႐ုတ္ရာ ဇဝင္မွတ္တမ္းတို႔၌ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ပါဝင္ခဲ႔ေလသည္။ခရစ္ေတာ္မေပၚမီ လြန္ခဲ႔ေသာ နွစ္ေပါင္း နွစ္ေထာင္ေက်ာ္ သံုးေထာင္ အတြင္းကပင္ တ႐ုတ္တို႔ ၏ေ႐ွးေဟာင္း မွတ္တမ္း မ်ားတြင္ မွတ္တမ္းတင္ ထားသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္ ။ S.W.Thomas ေရး နန္းဘာသာ ဟူေသာစာအုပ္ ၏နိဒါန္းပိုင္း တြင္ ၎ တို႔အေၾကာင္းကိုေဖာ္ျပထားရာ ခ်ိယန္ ဟူေသာစကား ၏ အနက္မွာ လူျဖစ္ေၾကာင္း ၊ ခ်ိယန္တို႔သည္ အေနာက္ဖက္ မာခ်ျမစ္ၾကီးမွ ေတာင္ဖက္ ဗိခ်အန္ နယ္ေျမတို႔ အထိ ပ်ံ႕နွံ႔ ေနထိုင္ လ်က္႐ွိေၾကာင္းသိရပါသည္။၎ တို႔သည္ ေကာက္ပဲသီးနွံကို အနည္းငယ္သာ စိုက္ပ်ိဳး၍ ေယဘုယ်အား ျဖင့္ တိရိစာၦန္ ေမြးျမဴ ေရးလုပ္ငန္း မ်ားကိုသာ အဓိကလုပ္ကိုင္ ၾကသည္။ သူတို႔ အတြင္း၌ တိတ္ ၊ ေတဟူ၍လည္းေကာင္း ၊ စာမရီ လူမ်ိဳး ၊ ျမင္းျဖဴလူမ်ိဳး ၊ ေျမေခြး သံုးေကာင္ ( ဝါ ) ေရာျပြမ္း လူမ်ိဳး ဟူ၍လည္း အခ်င္းခ်င္း ခြဲျခားေခၚတတ္ၾကသည္။ တ႐ုတ္တို႔က ၎တို႔ကို ခရစ္ေတာ္ မေပၚမီ ၁၃၂၄-၁၂၆၅ အတြင္း၌ အၾကီးအက်ယ္ သြားေရာက္ နွိမ္နင္း ခဲ႔ရသည္ ဟုလည္း ေဖာ္ျပပါ႐ွိသည္။ ဤ သို႔ျဖင့္ ေနာင္တြင္ ျမန္မာဟု ေခၚတြင္ လာရမည့္ သူတို႔သည္ ထိုကာလမွစ၍ မိမိတို႕ ေနထိုင္ရာ ေဒသမွ အစုလိုက္ ေတာင္ဖက္သို႔ တစ္သုတ္ျပီး တစ္သုတ္ တျဖည္းျဖည္းျခင္း ေျပာင္းေ႐ႊ႕လာခဲ႔ၾက သည္။ ရာဇဝင္ ဆရာၾကီးမ်ားျဖစ္ေသာ D.G.E.Hall နွင့္ G.H.Luce တို႔က လည္း ဤသို႔ ယူဆခဲ႔ ဟန္တူေပသည္။ အဘယ့္ ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ၎ တို႔၏ ေရးသားဆို မိန္႔ခ်က္တြင္ ျမန္မာတို႔သည္ အာ႐ွတိုက္ အလယ္ပိုင္းမွ ခရစ္ေတာ္မေပၚမီ အနွစ္ နွစ္ေထာင္စု ေလာက္တြင္ စတင္ ဆင္းသက္လာသည္ ဟု ေဖာ္ျပပါ႐ွိပါသည္။

( ၄ ) ။တိဘက္ - ျမန္မာ တို႔ ေတာင္ဖက္ တခုတည္း ကိုသာ ဆင္းသက္ လာပါသလား။

-- တ႐ုတ္နိုင္ငံ ကန္စုနယ္၏ အေနာက္ပိုင္းနွင္႔ ေတာင္ပိုင္း ေဒသ သည္ ခ်ိယန္တို႔ မူလေဒသျဖစ္ရာ ၊ ကန္စုနယ္နွင့္ စီခၽြမ္နယ္တို႔ နယ္ေျမဆက္စပ္ မႈေၾကာင့္ မူရင္းေဒသမွ အႏြယ္ၾကီးတစ္စုသည္ စီခၽြမ္ အေနာက္ေျမာက္ပိုင္းသို႔ ထိုမွ စီခၽြမ္ အေနာက္ပိုင္းသို႔ ေျပာင္းေ႐ႊ႕သြားသည္။

--- စီခၽြမ္ အေနာက္ပိုင္း တြင္ျပန္႔ နွံ႔ေနထိုင္ျပီးေနာက္ တခ်ိဳ႕သည္ ယန္စီျမစ္ကိုကူးျဖတ္၍ ယူနန္နယ္ အေ႐ွ႕ေျမာက္ပိုင္းသို႔ ေလာ္ေလာ္ အႏြယ္စု အျဖစ္ ထြက္ခြာ ေနထိုင္ ျပန္ပါသည္ ။

--- မူရင္း ေဒသတြင္ က်န္႐ွိခဲ႔ေသာ ေနာင္အခါ တိဘက္ - ျမန္မာ ဟုေခၚတြင္မည့္ ယွီဖန္ မ်ိဳးႏြယ္စုသည္ ေတာင္ဖက္သို႔ မေ႐ႊ႕ ေျပာင္း ေတာ့ပဲ အေနာက္ဖက္႐ွိ ကိုကိုေနာ ေရအိုင္ဆီသို႔ ေျပာင္း ေ႐ႊ႕ခဲ႔သည္။

--- ေနာင္အခါ အေနာက္ဖက္ တိဘက္ - ျမန္မာ ဟုေခၚတြင္မည့္ အႏြယ္စုၾကီးသည္ ျမစ္ဝါ ျမစ္ညာ အတိုင္း အေနာက္ေတာင္ဖက္ ႐ွိ စီခၽြမ္ နယ္ျခားေဒသသို႔ ေရာက္လာသည္ ။၎ တို႔မွာ ျမန္မာျပည္ တြင္း ဝင္ေရာက္လာမည့္ နာဂအႏြယ္စု ၊ သက္/ကတူး အႏြယ္စု ၊ ခ်င္းအႏြယ္စုနွင့္ ကခ်င္အႏြယ္စု တို႔ျဖစ္သည္။

--- ဟန္႔မင္းဆက္ကာလ တြင္ ကိုကိုေနာအိုင္ၾကီးမွ အေနာက္ ဖက္ နွင့္ ေတာင္ဖက္ ႐ွိ တိဘက္နယ္၊ ယွီခါင္နယ္၊ခ်ိင္ဟိုင္နယ္ နွင့္ ယူနန္နယ္ မ်ားသို႔ ေျပာင္းေ႐ႊ႕သည္။

--- ကိုကိုေနာ အိုင္ၾကီးမွ အေနာက္ဖက္ သို႔ ယခု တ႐ုတ္နိုင္ငံ နွင့္ ႐ွ႐ွား နယ္ျခားသို႔ ေျပာင္းေ႐ႊ႕ ခဲ႔သည္။

( ၅ ) ။ ျမန္မာဘာသာနွင့္ တိဘက္တို႔၏ နမ္းဘာသာတို႔ တူညီခ်က္မ်ား။

ျမန္မာဘာသာ တိဘက္တို႔၏တစိတ္တေဒသျဖစ္ေသာနမ္းဘာသာ တို႔သည္ ဘာသာတစ္ခုထဲ မွဆင္းသက္လာသည္ဟူေသာ အေထာက္အထား ျဖစ္သည့္ အနက္တူ အသံတူ အရင္းအျမစ္တူ ပုဒ္ေပါင္း ေျမာက္မ်ားစြာ ကိုေတြ႕ရသည္။တဖန္ တံု၊ ျမန္မာဘာသာ၊တိဘက္ဘာသာ တို႔ သည္ တ႐ုတ္ဘာသာ၊ မြန္ဂိုဘာသာ တို႔နွင့္ မိတ္တူ ပုဒ္ေပါင္း တူညီမႈမ်ား႐ွိသည္ကို ေတြ႔ရသည္။အေၾကာင္းမွာ အေ႐ွ႕ဖက္တြင္ကပ္၍ေနထိုင္ၾကေသာ တ႐ုတ္တို႔နွင့္၎ ေျမာက္ဖက္တြင္ကပ္၍ေနထိုင္ေသာ မြန္ဂိုတို႔နွင့္ ရင္းနွီးစြာေပါင္းသင္းဆက္ဆံ လာခဲ႔ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။တဖန္ ဘီစီ (၄) ရာစုတြင္ စီခၽြမ္နယ္ အေနာက္ပိုင္း ၏အ႐ွင္ကို ေ႐ွးတ႐ုတ္တို႔က ဝါင္တိ ဟုေခၚသာ္။ ဝါင္ဆိုသည္မွာ တ႐ုတ္စာ လံုးတို႔ ၏ ေ႐ွးေဟာင္းအသံထြက္ မင္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာတို႔ကလည္း အ႐ွင္ကို မင္းဟုေခၚပါသည္။ တိဘက္ - ျမန္မာ အႏြယ္ဝင္ ေလာ္ဖလာ္အႏြယ္စုမွ ေလာ္ေလာ္တို႔နွင့္ ျမန္မာ အႏြယ္စုမွ လ႐ွီ၊ မ႐ူတို႔ မွာ ဘိုး ဘ အမည္ဆက္ခံယူ ေသာစနစ္ ( Patronymic Link- name )႐ွိေၾကာင္းလည္း သိရသည္။ဆိုလိုသည္မွာ အဖအမည္ ၏ ေနာက္ဆံုးတလံုးကို သားအမည္ ပထမတလံုး ယူထားသည္ ။

( ၆ ) ။ တိဘက္ - ျမန္မာ နွင့္ ေ႐ွးတ႐ုတ္တို႔ ဆက္ဆံေရး ။

လိပ္ခြံႏြား႐ိုးစာ မွရ႐ွိေသာ အေထာက္အထား အရ ႐ွာင္မင္းဆက္ ဝုတိင္မင္း လက္ထက္ ၁၃၁၄-၁၂၈၁ ဘီစီအတြင္း ႐ွာင္မင္းဆက္ တ႐ုတ္တို႔ သည္ ခ်ိယန္ အမ်ိဳးသား တို႔နွင့္ မၾကာခဏ စစ္ပြဲ မ်ား ဆင္ႏြဲ ရေၾကာင္း ၊ တခါေသာ စစ္ပြဲတြင္ ႐ွာင္တ႐ုတ္တို႔က စစ္သည္ (၁၃၀၀၀) အထိ ေစလႊတ္၍ တ္ိုက္ပြဲ ဆင္ႏြဲရေၾကာင္း ပါ႐ွိပါသည္။ ခ်ိယန္ တို႔ကို ဤမွ် အင္အား ၾကီး မားေသာ စစ္တပ္ ေစလႊတ္ရသည္ ေထာက္ေသာ္ ခ်ိယန္တို႔ မွာလည္း အင္အား မေသးလွေၾကာင္း ခန္႔မွန္းနိုင္သည္။ ႐ွာင္တ ႐ုတ္တို႔သည္ ကၽြဲ ၊ႏြား ေမြးျမဴ ၍ ခ်ိယန္တို႔မွာ သိုး ၊ ဆိတ္ ေမြး ျမဴ ၾကရာ စစ္ပြဲဆင္ ႏႊဲ ရသည့္ အေၾကာင္း အရင္းမွာ ျမက္ခင္း ျပင္၊ ျမက္စားက်က္ ကိုရယူထား လိုျခင္း ေၾကာင့္ ျဖစ္နိုင္သည္။ ထိုအခ်ိန္ မွစ၍ ခ်ိယန္ တို႔မွာ ကန္စုနယ္အတြင္းမွ စီခၽြမ္ နယ္သို႔ ေရာက္႐ွိေနျပီ ျဖစ္ပါသည္။ဘီစီ -၁၁၁၂ တြင္ ႐ွာင္မင္းဆက္ အေနာက္ဖက္ေဒသ႐ွိ က်ိဳဝုေဝါင္သည္ ႐ွင္မင္းဆက္ကို ပုန္ကန္၍ က်ိဳမင္းဆက္ကိုထူေထာင္သည္။ ၎စည္း႐ံုးခဲ႔ေသာ အေနာက္ဖက္နွင္ အေနာက္ေျမာက္ တြင္ တိဘက္ - ျမန္မာ လူမ်ိဳးတို႔ပါဝင္ ေလသည္။တဖန္ ခ်ိ( န္) ပေဒသရာဇ္မင္း လိကုင္ ဘီစီ -၄၇၆-၄၂၉ လက္ထက္တြင္လည္း အေနာက္ဖက္႐ွိခ်ိယန္ တို႔ကို စစ္ေအာင္ခဲ႔သည္။ ယြဲန္က်ဲန္ အမည္႐ွိ ခ်ိယန္အမ်ိဳးသား တစ္ဦးကို ဖမ္းမိရာ သံု႕ပန္းအျဖစ္ေနစဥ္ လယ္ယာ စိုက္ပ်ိဳး အတတ္ကို တတ္ေျမာက္ခဲ႔၏ ။ ထိုမွ ျပန္လည္ထြက္ေျပးလြတ္ ေျမာက္လာရာ ခ်ိယန္တို႔ေဒသသို႔ ျပန္ေရာက္ခဲ႔ေသာ္ အရပ္သား မ်ားအား ျပန္လည္သင္ၾကားေပရာ အ႐ိုေသခံရ၍ မင္းအျဖစ္ကို ရသည္။ ထိုမင္း၏ ျမစ္ေတာ္စပ္သူ ရဲန္ မင္းလက္ထက္တြင္ ခ်ိ(န္) ပေဒသရာဇ္မင္း ယွိ- အဲန္ကုန္ ဘီစီ ၃၈၄-၃၇၆ သည္ စစ္ျပဳျပန္ ရာ ခ်ိယန္တခ်ိဳ႕မွာ ျမစ္ဝါျမစ္ညာ အတိုင္း ေတာင္ဖက္သို႔ ေ႐ြ႕ေျ့ပာင္းရျပန္သည္။ ဟန္မင္းဆက္ ေအဒီ ၂၅ - ၂၂၀ တြင္ ဟန္တ႐ုတ္ တို႔နွင့္ တိဘက္ - ျမန္မာ လူမ်ိဳးစု တို႔အျပန္အလွန္ စစ္ဆင္ႏြဲခဲ႔ၾကသည္။ တိဘက္ - ျမန္မာ လူမ်ိဳးတို႔၏ မူရင္းေဒသ မွာ ယခု ဟုာင္ျမစ္ဝွမ္း (ဝါ) ျမစ္ဝါျမစ္ ညာပိုင္းနွင့္ ေဝ့ျမစ္ ညာ ပိုင္း ပင္ျဖစ္သည္။ ယင္းေဒသသို႔ မည္သည့္ အခ်ိန္က အေျခခ် ေနထိုင္ သည္ကို ခန္႔မွန္းရလွ်င္ ေ႐ွးတ႐ုတ္တို႔ ျမစ္ဝါျမစ္ဝွမ္း အလယ္ပိုင္းေဒသ ျမစ္ဝါကုန္းျမင့္တြင္ အေျခခ် ေနထိုင္စဥ္ကပင္ တိဘက္ - ျမန္မာ လူမ်ိဳးတို႔ ထိုေနရာသို႔ အေျခခ် ေနထိုင္ျပီ ဟု ခန္႔မွန္းရပါသည္။

( ၇ ) ။ တိဘက္ - ျမန္မာ တို႔၏ အသက္ေမြး ဝမ္းေက်ာင္း။

အေနာက္ဖက္ တိဘက္ - ျမန္မာ မ်ားသည္ တိရိစာၦန္ ေမြးျမဴ၍ ေရၾကည္ရာ ျမက္နုရာသို႔ ေ႐ႊြ႕ေျပာင္းသြားလာေနေသာ မ်ိဳးႏြယ္ စုၾကီးျဖစ္သည္။ျမိဳ႔ျပအတည္တက်မ႐ွိခဲ႔ေပ ။ ေ႐ွးတ႐ုတ္ တို႔နွင့္ ဆက္ဆံျခင္းေၾကာင့္ လယ္ယာလုပ္ငန္း က္ုိသိ႐ွိခဲ႔ပါေသာ္လည္း တိရိစာၦန္ေမြးျမဴေရးသည္သာ ၎တို႔၏ အဓိက စီးပြားေရး လုပ္ငန္း ျဖစ္သည္။ ယေန႔တိုင္ေအာင္ ကန္စုနယ္ အေနာက္ပိုင္း မွာ တိရိစာၦန္ ေမြးျမဴေရး လုပ္ငန္းသည္သာ ၎တို႔၏ အဓိက စီးပြားေရးလုပ္ငန္းျဖစ္ေနေသးသည္။ အေ႐ွ႕ဖက္ တိဘက္ - ျမန္မာ မ်ားကား စီခၽြမ္နယ္ အေနာက္ပိုင္းသို႔ ေရာက္႐ွိျပီးေနာက္ ျမိဳ႕႐ြာတည္ ေထာင္၍ လယ္ယာလုပ္ငန္းျဖင့္ အသက္ေမြး ၾကပါ သည္။ ေ႐ွးအခါက စီခၽြမ္နယ္ မွထြက္ေသာ ပိုးထည္ပစၥည္း သည္ အလြန္ ထင္႐ွားေက်ာ္ၾကား၍ အေနာက္ဖက္ နိုင္ငံမ်ားသို႔ပင္ ေရာက္ခဲ႔သည္။ ဘီစီ ၃၁၆ က စီခၽြမ္နယ္ အေနာက္ပိုင္းတြင္ ေနထိုင္ခဲ႔ဘူးေသာ ျမန္မာတို႔သည္လည္း ပိုးထည္အတတ္ကို တတ္ေျမာက္နိုင္ေပလိမ့္မည္။

စာေရးသူအျမင္ ။

စာေရးသူ ေလ့လာခဲ႔ေသာ မွတ္တမ္းမ်ားအရ တိဗက္- ျမန္မာတို႔သည္ ေ႐ွးတ႐ုတ္တို႔ တိုက္ခိုက္မႈ ေၾကာင္႔ ဘီစီ ၂၀၀၀ ခန္႔မွစတင္ကာ မူရင္းေဒသကိုစြန္႔ခြာလွ်က္ အရပ္မ်က္နွာ အသီးသီးသို႔ ေျပာင္းေ႐ႊ႕ခဲ႔ၾကပါသည္။ ထိုအခ်ိန္ ေနာင္ျမန္မာနိုင္ ငံဟုတြင္မည္ျဖစ္ေသာ ေဒသ႐ွိ မူရင္းလူမ်ိဳးမ်ား ေနထိုင္လွ်က္႐ွိပံု နွင့္ မည္သို႔ အဆင့္ဆင့္ တစ္စုျခင္း ဝင္ေရာက္လာပံု ကို အက်ဥ္း ေဖာ္ျပေပးပါမည္ ။

(၁) မူရင္း လူမ်ိဳးမ်ားေနထိုင္လွ်က္႐ွိပါသည္ ။

(၂) ၎ တို႔ ေနရာကို မြန္- ခမာ တို႔ယူလွ်က္ ေနထိုင္လွ်က္ ႐ွိပါသည္။

(၃) နာဂတို႔က ျမန္မာနိုင္ငံ ေျမာက္ဖက္အစြန္တြင္ ေနရစ္ခဲ႔ပါသည္ ။

(၄) သက္တို႔သည္ အေနာက္ဖက္ မဏိပူရနယ္မွ အေ႐ွ႕ဖက္ ဧရာဝတီ ျမစ္အထိ ဝင္ေရာက္ေနထိုင္ပါသည္ ။

(၅) ၎ ေနရာကို ခ်င္းတို႔က ထိုးေဖာက္လွ်က္ ခ်င္းတြင္းျမစ္ ေၾကာင္းတေလွ်ာက္နွင့္ ထိုမွ အေနာက္ဖက္႐ွိ ေတာင္တန္းမ်ား တြင္ ပ်ံ႕နွံေနထိုင္ၾကပါသည္။

(၆) တိုင္သွ်မ္းတို႔က သည္ ဒုတ္ိယ ဝင္ေရာက္လာသူ မ်ားျဖစ္၍ တေကာင္းနယ္ တဝိုက္ တြင္ေနထိုင္ခဲ႔သည္ ။

(၇) ပ်ဴတို႔သည္ အေ႐ွ႕ေျမာက္ဖက္မွ ဝင္ေရာက္လာ၍ ဗိႆနိုး နွင့္ သေရခတၱရာ တို႔ကို ထူေထာင္ခဲ႔ၾကသည္။

(၈) ကရင္တို႔ သည္ သံလြင္ျမစ္ေၾကာင္းအတိုင္း ဝင္ေရာက္လာ၍ ယခု ကယားနွင့္ သံလြင္ခ႐ိုင္ သို႔ ဝင္ေရာက္ပါသည္။

(၉) ေနာက္ဆံုး ျမန္မာတို႔ ေက်ာက္ဆည္သို႔ ဝင္ေရာက္လာဟူ ေသာအယူူသည္ ျဖစ္နိုင္ဖြယ္မ႐ွိ၍ ပန္းဒင္း ( pending ) အျဖစ္သတ္မွတ္သည္။

တိဘက္- ျမန္မာ မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားသည္ သီးသန္႔အစု အဖြဲ႔အျဖစ္ ေနထိုင္လာၾကသည္ ။ ေနထိုင္ရာ ေဒသအတြင္း သီးသန္႔ အုပ္စု ျဖင့္သာ ေနထိုင္ခဲ႔ ၾကသည္ ။ တ႐ုတ္တို႔ ၏ အတိုက္အခိုက္ အဖ်က္ဆီးခံ လာရေသာအခါ အေျခက် ေနျပီး ျဖစ္ေသာ ေဒသကို ပင္ စြန္႕ခြာလာခဲ႔ၾကသည္ ။ သူတပါး လက္ေအာက္ မေနလို ။ လြပ္လပ္ေသာ ဘဝကိုသာျမတ္နိုး ၾကသည္ ။ ထို႔ေၾကာင့္ ျဖစ္လိုရာျဖစ္ပါေစ လြပ္လပ္ေရးကို အထိမခံ ဟူေသာအခ်က္သည္ ယခု ျပည္ေထာင္စုသား တို႔၏ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ ( ဝါ ) ဇာတိမာန္ သည္ ဤကနဦး အခ်ိန္ကတည္း ကပင္ ျမန္မာတို႔ နွင့္ ကပ္ပါ လာသည္ ဟု ျမင္မိပါသည္။ ဤတြင္ ကၽြန္မ တို႔ ျမန္မာလူမ်ိဳး တိုင္းရင္းသားတို႔သည္ ဇာတိမာန္ ဟူေသာ ေခါင္းစဥ္ ေအာက္တြင္ ယဥ္ပါးေနျပီး ဗီဇ ေသြးတြင္ စြဲျမဲေနေသာ အမ်ိဳးခ်စ္ စိတ္ေအာက္တြင္ ဧရာဝတီကို သက္ေသတည္ရင္း ေခတ္ကာလမ်ားစြာကိုျဖတ္သန္းခဲ႔ၾကသည္။ ကိုယ္ပိုင္ယဥ္ေက်းမႈ ကိုယ္ပိုင္စာေပ ကိုယ္ပိုင္ဘာသာစကား တို႔နွင္႔ ကိုယ္ပိုင္ အမိေျမကို ဇြဲနပဲ နွင္႔ အသက္သြင္း ခဲ႔ၾကပါသည္။
မိမိ လူမ်ိဳး၏ စိုးမိုးအုပ္ခ်ဳပ္မႈ ကိုသာ ခံယူခ်င္ေသာ သမိုင္း အရ အကာလ ကြဲျပား ၍ ညီ အကို ေသြးေဝးသြားခ်ိန္တြင္ အခ်င္းခ်င္း တိုက္ခိုက္ခဲ႔ ေသာ သာဓက မ်ားလည္း မ်ားစြာ ၾကံဳေတြ႕ခဲ႔ရသည္ကို သိ႐ွိျပီးျဖစ္ေပမည္။သို႔ေသာ္ ယခုအခ်ိန္တြင္ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာနိုင္ငံ ဟူေသာေခါင္းစဥ္ ေအာက္တြင္ ျငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူယွဥ္တြဲေနထိုင္ ေနၾကသည္မွာလည္း လက္ေတြ႔မ်က္ျမင္ပင္ျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာျပည္ဖြား တိုင္းရင္းသားတို႔၏ ဇာတိေသြး ဇာတိမာန္ အေပၚေမးခြန္းထုတ္မႈမ်ားၾကံဳေတြ႔လာပါက ဇာတိမာန္ ဟူသည္ တိုက္တြန္း၍လည္းမဟုတ္ ျပဳလုပ္ယူ ၍လည္းမရ မိမိတို႔၏ သာဘာဝ ပင္ကိုယ္ ဇစ္ျမစ္၏ ျမစ္ဖ်ားခံရာ ဘူမိနက္သန္ကား နက္႐ႈိင္းလွေပေသာေၾကာင့္ ျမန္မာ့ ဇာတိမာန္အား အျမဲတေစ ဂုဏ္ယူဝံ့ၾကြားတတ္ေစရန္ ေစတနာျဖင္႔ ေရးသား အသိေပးအပ္ပါသည္။

သွ်င္ေလညင္း ။ ။ (၁၂ ၊ ၃ ၊ ၂၀၁၃ )

AddThis