မည္သည့္ျပကၡဒိန္တြင္မဆို ေန႔မ်ားသည္ မရိွမျဖစ္ပါရ၏။ သုိ႔ေသာ္ ဘီစီ ၄၅ခု၊ ဂ်ဴလီယန္ ျပကၡဒိန္ကို စတင္ အသံုး ျပဳစဥ္ကာလက ေန႔မ်ားမေပၚေသး ဟု မွတ္သားရပါသည္ ။ ရာဇ၀င္မွတ္တမ္းမ်ားအရ ယင္းေန႔အမည္ မ်ားကို ေအဒီ ၃၂၁ မွ စတင္ကာ တီထြင္အသံုးျပဳခဲ့သည္ဆုိ၏ ။ ေရာမဘုရင္ ကြန္စ တင္တိုင္၏ ဘုန္းေတာ္ ႀကီးတစ္ပါးက ေန႔အမည္မ်ားကို တီထြင္ ခဲ့သည္ဟု လည္း ဆိုပါသည္ ။ ယခင္က တစ္ပတ္တြင္ ရွစ္ေန႔ ရိွသည္ကို ရိုမန္အင္ပါယာ က ၁ ရာစုမွ ၃ ရာစုအတြင္း ခုနစ္ေန႔ အစီအစဥ္ျဖစ္ေအာင္ ေျပာင္းလဲယူလိုက္ သည္ ။ ေန႔အမည္မ်ားမွာ Sun, Moon, Ares, Hermes, Zeus, Aphrodite, Cronos တို႔ျဖစ္၏ ။ ဤနာမည္ မ်ားမွာ ေန႔တစ္ေန႔၏ အစကိုအစိုးရေသာ နတ္ ဘုရားမ်ား၏ အမည္အား မွည့္ေခၚထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္ ။ ထိုေန႔အစီအစဥ္ မ်ားသည္ ဂရိမွသည္ေရာမ၊ လက္တင္မွသည္ ေတာင္ပိုင္းႏွင့္ အေနာက္ပိုင္း ဥေရာပ၊ ထိုမွ တစ္ဆင့္ အျခား ႏုိင္ငံမ်ားသို႔ ေရာက္ရိွသြားခဲ့သည္ ။ အိႏိၵယက ထိုေန႔မ်ားကို ေအဒီ ၂ ရာစုတြင္ ယူငင္သံုးစဲြခဲ့သည္ ဆိုပါသည္။
အေနာက္တုိင္းျဖစ္ေစ၊ အေရွ႔တုိင္းျဖစ္ေစ ေန႔အစီအစဥ္မ်ားမွာ မ်ားစြာမကြာ လွ ။ အားလံုးတူပါသည္။ ထိုမွ်သာ မကေသး။ ေန႔အမည္မ်ားႏွင့္ အဓိပၸါယ္ မ်ားပါ နီးနီးစပ္စပ္တူၾကပါသည္ ။ ဥပမာ Sunday ဟူသည္ အဂၤလိပ္ျပကၡဒိန္ တြင္ ေနကို ကိုယ္စားျပဳသက့ဲသို႔ ျမန္မာျပကၡဒိန္တြင္လည္း တနဂၤေႏြဟူသည္ ေနမင္း ပင္ျဖစ္ပါသည္ ။ အဂၤလိပ္ျပကၡဒိန္မွ Saturday သည္ Saturn ကို ကိုယ္စားျပဳသည္ ။ ေစတန္ဟူသည္ နတ္ဆိုးျဖစ္၏ ။ ျမန္မာျပကၡဒိန္မွ စေန ကိုလည္း ေကာင္းက်ိဳးမေပးေသာ ၿဂိဳဟ္ဆိုးဟု သတ္မွတ္ထား ပါသည္။
ေန႔အမည္မ်ားမွာ စၾကာ၀ဠာအတြင္းမွ ၿဂိဳဟ္အမည္မ်ားကို ယူငင္ မွည့္ေခၚ ထားသလား ဆိုသည္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ မရွင္းလင္းပါ ။ သို႔ေသာ္ တနဂၤေႏြ၊ တနလၤာစေသာ ေန႔အမည္မ်ားမွာ ေနစၾကာ၀ဠာအတြင္းမွ ၿဂိဳဟ္မ်ားႏွင့္ မသက္ဆိုင္ ဟု စာေရး ဆရာႀကီး ဒဗလ်ဴ-အက္စ္-ဘီ-၀ူးေဟာက္ W.S.B. Wool House က အင္ဆုိက္ကလိုပီးဒီးယား ဘရစ္တန္နီးကား ေခၚ ၿဗိတိသွ် စြယ္စံုက်မ္းႀကီး၌ ေဖာ္ျပထားသည္ ။
တစ္ပတ္လွ်င္ ၇ ရက္ ရိွရျခင္းမွာ ေရွးေခတ္လူတို႔သည္ ေကာင္းကင္မွ လမင္းႀကီး ေပၚထြက္လာ ၊ ကြယ္ေပ်ာက္သြား ခ်ိန္အလိုက္ လ မ်ားကို သတ္မွတ္ အသံုးျပဳခဲ့ၾကၿပီး တစ္လကို ေလးစိတ္စိတ္ကာ အနီးစပ္ဆံုးအျဖစ္ တစ္ပတ္ကို ၇ ရက္ဟု ယူထားျခင္းျဖစ္သည္ဟု ဆိုပါသည္ ။ သို႔ေသာ္ ေရွးက ျပင္သစ္ ျပကၡဒိန္တြင္ ရက္ ၃၀ ရိွေသာတစ္လကို သံုးစိတ္စိတ္ကာ တစ္ပါတ္ လွ်င္ ၁၀ ရက္ သတ္မွတ္ခဲ့ၾကသည္ ။ မာယာျပကၡဒိန္တြင္မူ တစ္ပါတ္ကို ၁၃ ရက္ သို႔မဟုတ္ ၂၀ ရက္ သတ္မွတ္ သံုးစဲြခဲ့ၾကသည္ ဟု မွတ္သားရ ပါသည္။
မည္သို႔ပင္ ဆုိေစကာမူ ကူးလူး ယွက္ႏြယ္ေနေသာ ယဥ္ေက်းမႈ မ်ားအရ ေန႔ရက္မ်ားကိုလည္း တစ္ဦးဦးက စတင္ တီထြင္လိုက္ၿပီး အျခားသူမ်ားက အလြယ္တကူ ယူငင္သံုးစဲြလိုက္သည္မွာ ယံုမွားစရာမလိုပါ ။ ျမန္မာျပကၡဒိန္ တြင္ ပါဝင္ေသာ ေန႔မ်ား၏ အဓိပၸါယ္ကို ေအာက္ပါအတိုင္းေဖာ္ျပၾကပါသည္။
တနဂၤေႏြေန႕
ရာဇမတၱဏ္က်မ္း၌ တနဂၤေႏြဟူေသာ အမည္သည္ တနဂၤေႏြၿဂိဳဟ္ကို စဲြ၍ မွည့္ေခၚေသာအမည္ျဖစ္သည္။ တနဂၤေႏြ ၿဂိဳဟ္သည္ အဂၤတိုင္းသား ကႆပ ရေသ့၏ ဇနီး၊ အဒိတိတြင္ျမင္ေသာ သားျဖစ္သည္ ။ ဒိနကၤရ ဟူေသာပါဠိမွ ပုဒ္ပ်က္၍ တနဂၤေႏြ ျဖစ္လာသည္။ အလားတူပင္ တနလၤာဟူေသာ အမည္မွာ ပါဠိလို သသ လဥၥေနာမွ အဆင့္ဆင့္ ပုဒ္ပ်က္၍ ယ၀နတိုင္းရိွ ခီေရာဒေခၚ ႏို႔ရည္သမုဒၵရာမွ ျဖစ္ထြန္းေသာ တနလၤာၿဂိဳဟ္ ကို အစဲြျပဳ၍ ေခၚေသာ အမည္ ျဖစ္၏ ဟု ဆိုပါသည္ ။ ဦးဖိုးလတ္ကမူ ပုဂံေက်ာက္စာ အေရးအသား၌ “တန္ႏွင္ကုႏုယ္၊ တန္ႏွင္ကုေႏြ၊ တန္ႏွင္ကေႏြ” ဟု ရိွသည္။ “တန္ႏွင္” ကို ျမန္မာဘာသာႏွင့္ ႏွီးႏြယ္ေသာ ေရာင္းရင္းဘာသာစကားတို႔ႏွင့္ ခ်င့္ခ်ိန္၍ အဓိပၸါယ္ေကာက္ေသာအခါ “ေန႔” ဟု အဓိပၸါယ္ ရသည္။ “ကုႏုယ္၊ ကုေႏြ၊ ကေႏြ” ဟူသည္ကား “ေန” ကုိ ေဟာသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ “တန္ႏွင္ကုႏုယ္” မွာ “ေနေန႔” ဟု အဓိပၸါယ္ ရသည္။ ေနမင္းကို အစဲြျပဳ၍ ေခၚျခင္းျဖစ္သည္။
တနလၤာေန႕
တနလၤာဟူေသာ ေ၀ါဟာရမွာ ပုဂံေရွးေရး “တန္ႏွင္လာ” မွ လာသည္ ။ “လာ” ဟူေသာပုဒ္မွာ အလြန္ ေရွးက်ေသာ “လ” ေဟာပုဒ္ျဖစ္သည ္။ ထို႔ေၾကာင့္ “တနလၤာ” ဆိုသည္မွာ “ေန႔လ” သို႔မဟုတ္ “လမင္းေန႔” ျဖစ္သည္။ လမင္းကို အစဲြျပဳ၍ ေခၚေသာေန႔ပင္တည္း။
အဂၤါေန႔
က်န္ေန႔မ်ား၏ အမည္တို႔မွာ ျမန္မာအေခၚအေ၀ၚမဟုတ္ဘဲ သကၠတဘာသာမွ ဆင္းသက္လာေၾကာင္း ဦးဖိုးလတ္က ၀န္ခံပါသည္ ။ ေရွးေက်ာက္စာတို႔၌ “အကၤာ၊ အင္ကာ၊ အဂၤါ” ဟူ၍ေတြ႔ရသည္။ “အဂၤါရ” ဟူေသာ သကၠတမွ လာေသာစကား ျဖစ္၍ “မီးက်ီးမီးခဲ” ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္ ။ ထို႔ေၾကာင့္ “အဂၤါ” ဟူသည္မွာ “မီးက်ီးကဲ့သို႔ နီေသာအဆင္းရိွေသာၿဂိဳဟ္” ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ အဂၤါၿဂိဳဟ္ကိုအစဲြျပဳ၍ အဂၤါေန႔ဟု ျဖစ္ေပၚလာရသည္ ဆုိ၏ ။
ဗုဒၶဟူးေန႔
ဗုဒၶဟူးေန႔ကို သကၠတဘာသာျဖင့္ “ဗုဒၶဒိန” ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ “ဗုဒၶ၀ါရ” ဟူ၍လည္းေကာင္း ေခၚသည္။ ဗုဒၶ၏ အနက္မွာ “ႏိုးၾကားျခင္း၊ ပညာရိွျခင္း၊ ေသာမၿဂိဳဟ္ျဖစ္ေသာ လမင္း၏သား” ဟူ၍ျဖစ္၏။ ရာဇမတၱဏ္ စေသာက်မ္းတို႔၌ တနလၤာၿဂိဳဟ္ (လမင္း) မိဖုရား တာရာေဒ၀ီတြင္ ဖြားျမင္ေသာသား ဟု ေဖာ္ျပသည္။ “ဒိန” ႏွင့္ “၀ါရ” တို႔၏ အနက္မွာ ေန႔ျဖစ္ သည္။ ဗုဓ ဟူေသာပုဒ္ကို ပါဠိ၊ သကၠတို႔၌ ဗုဒၶဟူ၍ လဲလွယ္ေရးသားေခၚေ၀ၚၾကသည္။ မြန္တို႔က “ဗုဒၶ၀ါရ” တြင္ “ရ” ကိုေခ်၍ “ဗုဒၶ၀ါ” ဟုေခၚသည္။ ျမန္မာတို႔က ဗုဒၶဟူး ဟုေခၚသည္။
ေက်ာက္စာတို႔၌ “ပုတၱ” ဟု ေတြ႔ရသျဖင့္ ေရွးျမန္မာတို႔သည္ ဗုဒၶကုိလွီးလႊဲၿပီး “ပုတၱ” ဟုေရးၾကသည္ဟု သိႏုိင္ ပါသည္ ။ ထို႔ေၾကာင့္ “ပုတၱ” မွာ “ဗုဒၶ” ပင္ျဖစ္ ၏။ “ဟူ” သည္ ပင့္ေခၚျခင္းအနက္ရိွသည္ဟု ဆို၏။ ထို႔ေၾကာင့္ “ပုတၱဟူ” “ဗုဒၶဟူး” သည္ ဘုရားရွင္ကိုပင့္ေခၚေသာေန႔ဟု အဓိပၸါယ္ေကာက္သည္ ။
ၾကာသာပေတးေန႕
ရာဇမတၱဏ္က်မ္းအရ ၾကာသပေတး သည္ သိဒၶတိုင္း၊ အဂႌရသအႏြယ္၊ “က်ာသပေတး” ကို အစဲြျပဳ၍ ေခၚသည္ ဟု ဆို၏ ။ ပုဂံေက်ာက္စာတို႔၌ “ၾကာသပတိယ္” ႏွင့္ဆင္တူအေရးအသားကို ေတြ႔ရသည္။ ယင္းပုဒ္သည္ “ၿဗိဟသြတိ” မွ ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ယင္းႏွင့္အနက္တူ “၀စသံပတိ (၀ါ) ၀က်သံပတိ” မွေသာ္လည္းေကာင္း လာဟန္ရိွေၾကာင္း ဦးဖိုးလတ္က ဆိုသည္။ ယင္းပုဒ္ႏွစ္ခုစလံုး၏ အနက္မွာ “၀စသာ = စကား + ပတိ = အရွင္” = စကား၏အရွင္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာ ေက်ာက္စာ၌ ေရးေသာ “ပတိယ္” သည္ ေခတ္အေရးအသားႏွင့္ဆိုေသာ္ “ပတိ” ႏွင့္ အတူတူပင္ျဖစ္၏ ။
ေသာၾကာေန႕
ေတာဇာဂၬတိုင္းသား၊ ေသတဗ်အမ်ိဳး၊ ဘ၀ုရေသ့၏မယားျဖစ္သူ သုဇိတာမွ ဖြားျမင္ေသာ “ေသာၾကာ” ကို အစဲြျပဳ၍“ေသာၾကာ” ဟုေခၚေၾကာင္း ရာဇ မတၱဏ္က်မ္းတြင္ ျပဆိုသည္။ “သုၾကာ” ဟူေသာအေရးအသားကို ပုဂံ ေက်ာက္စာမ်ားတြင္ ေတြ႔ရသည္ ။ “သုၾကာ” ဟူေသာပုဒ္မွာ သကၠတဘာသာ “သုၾက” မွ ဆင္းသက္လာ ေသာပုဒ္ျဖစ္သည္ကို မျငင္းသာေခ်။ “သုၾကာ” မွ ေသာၾကာျဖစ္လာပံုကို ဦးဖိုးလတ္က အဆင့္ဆင့္ရွင္းျပ ထားသည္။ သုၾကာ၏ အဓိပၸါယ္မွာ “ျဖဴစင္ေတာက္ထြန္း ျခင္း” ျဖစ္၏ ။
စေနေန႕
ရာဇမတၱဏ္က်မ္း၌ “စေန” ကို “သေန” ဟုျပသည္။ ေသာရဌတိုင္း၊ ကာရ အႏြယ္ ၊ တနဂၤေႏြၿဂိဳဟ္မင္း၏ မယား ၊ ယသိဆာယာတြင္ ဖြားျမင္ေသာသား “ဇပၸ” ကို အစဲြျပဳ၍ေခၚေၾကာင္းလည္း ဆိုသည္ ။ ပုဂံ ေက်ာက္စာတို႔၌ စေနကို “စနိဟ္” ဟုေရးသည္ ။ ယင္းမွာ သကၠတဘာသာ “ဂနိ” (ရွနိ ဟု ဖတ္ပါ) မွဆင္း သက္လာသည္ ဟု ဦးဖိုးလတ္က ရွင္းျပသည္။ အဓိပၸါယ္မွာ “ျဖည္း ညင္းစြာသြားျခင္း” ျဖစ္၏ ။ ေရွးရုိး က်မ္းဂန္တုိ႔၌ စေနႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ “သေန စရ” ျဖည္းျဖည္းသြားသည္ ဟု ဆိုၾကသည္ႏွင့္လည္း ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္ႏုိင္ ပါ သည္ ။
ဤေန႔အမည္ရွင္းလင္းခ်က္မ်ားမွာ “ေမာင္ထင္” ၏ “ျမန္မာ့ဆယ့္ႏွစ္လ အေၾကာင္း” စာအုပ္မွ ထုတ္ႏုတ္ေဖာ္ျပ ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္ ။
ကိုးကား ဦးေအးျငိမ္း ။ ။ ျမန္မာျပကၡဒိန္တြက္နည္း ။
သွ်င္ေလညင္း ၁၀ ၊ ၃ ၊ ၂၀၁၄