ဗုဒၶစာေပက်မ္းဂန္မ်ားျဖစ္ၾက
၁။ ဗုဒၶမတိုင္မီ သုဝဏၰဘူမိျမိဳ႕ တည္ေထာင္ပံု
၂။ ဗုဒၶနွင့္ ေခတ္ျပိဳင္ သုဝဏၰဘူမိ
၃။ ဗုဒၶလြန္ သာသနာနွစ္ သံုးရာစုနွစ္တြင္ ကိုးတိုင္း ကိုးဌာနသို႔ အေသာကမင္းၾကီးမွ သာသနာျပဳ အဖြဲ႕မ်ားေစလႊတ္ခဲ႔စဥ္က အ႐ွင္ ေသာဏ နွင့္ ဥတၱရမေထရ္တို႕ ၾကြေရာက္ေတာ္မူခဲ႔ေသာ သုဝဏၰဘူမိ
၄။ ဗုဒၶလြန္ သာသနာနွစ္ ၉၃၀ တြင္ အ႐ွင္ဗုဒၶေဃာသ မေထရ္ သည္ သီဟို႒္ကၽြန္းမွ ပိဋကတ္သံုးပံု ပါဋိေတာ္နွင့္ အ႒ကထာကို မာဂဓ ဘာသာစကား နွင့္ကူးေရးခဲ႕၍ သုဝဏၰဘူမိ သထံုျပည္ သို႔ယူေဆာင္လာခဲ႔ျခင္း
၅။ ပုဂံ ျပည္ အနု႐ုဒၶမင္း ( အေနာ္ရထာ ) နွင့္ မနူဟာ မင္းတို႕စစ္ ျဖစ္၍ သထံုျပည္ ပ်က္ျခင္း စသည္ျဖင့္
သုဝဏၰဘူမိ သည္၎ ျဖစ္ရပ္ၾကီး ငါးခုနွင့္ တိုက္ဆိုင္ေနသည္ ။
ဤျဖစ္ရပ္မ်ားကို စာေရးသူမွ ႐ႊနန္းဆီသို႔ ( ၂ )သုဝဏၰဘူမိ ႐ွာပံုေတာ္ခရီး ( က) ရာဇဝင္မ်ားထဲမွ သုဝဏဘူမိ ဟူေသာ ေဆာင္းပါးတြင္ အက်ယ္ ႐ွင္းလင္းခဲ႔ျပီးျဖစ္ပါသည္ ။ ဤအေၾကာင္းအရင္း ငါးရပ္နွင့္ တိုက္ဆိုင္လ်က္႐ွိေသာ ေနရာေဒသသာလွ်င္ သုဝဏၰဘူမိဧကန္ျဖစ္ေပသည္ ။ သုဝဏၰဘူမိသည္ ထိုင္းနိုင္ငံ ျဖစ္သလား ၊ မေလးကၽြန္းဆြယ္ တြင္ေလာ၊ စုမားၾတားကၽြန္း ၊ ဂ်ားဗားကၽြန္းျဖစ္သလား ၊ ေအာက္ျမန္မာနိုင္ငံ တြင္လား ၊ အိႏိၵယနိုင္ငံ ဘဂၤလား နယ္ေလာ ခြဲျခားဖို႕ရန္ ဤျဖစ္ရပ္ၾကီး ငါးခုနွင့္သာ တိုက္ဆိုင္စစ္ေဆး ရမည္ျဖစ္သည္ ။ ထိုသို႔တိုက္ဆိုင္စစ္ေဆး ၾကည့္လွ်င္ ဤအခ်က္မ်ားနွင့္ ကိုက္ညီေသာ ေဒသမွာ သထံုေဒသပင္ ျဖစ္သည္ ။အခ်ိဳ႕သမိုင္း ပညာ႐ွင္ၾကီးမ်ားမွ သုဝဏၰဘူမိကို ေကလာသ ေတာင္ေျခမွ ဝင္းက ၊အယက္သည္မ ျမိဳ႕ေဟာင္းဟု ယူဆမႈ မ်ား႐ွိလာေပ၍ သုဝဏၰဘူမိသည္ သုဓမၼဝတီ အခ်ိန္နွင့္အမွ်အေၾကာင္းအမ်
ဘုရား႐ွင္ ႐ွစ္ဝါေျမာက္၌ၾကြလာေသာ သုဝဏၰဘူမိ သထံုျပည္ သည္ ကား ဇင္းက်ိဳက္ေတာင္၏ေျမာက္ဘက္ခ
ျမန္မာဘုရင္မ်ားအတြက္အေရးပါ
သုဝဏၰဘူမိေခတ္ ေ႐ွးျမိဳ႕ေဟာင္းၾကီး တစ္ခု႐ွိေၾကာင္း သတိျပဳ မိျပီး၊ ဂ႐ုတစိုက္ေဖာ္ထုတ္ေပးသူမွာ ဓမၼေစတီေခၚ ရာမာဓိပတိ မင္းၾကီး (၁၄၇၂-၁၄၉၂) ပင္ျဖစ္ပါသည္။ ေကလာသေတာင္ထိပ္ ေစတီကို ထပ္မံတည္သည့္အခါ ၎ေတာင္၏ ေတာင္ေအာက္ က သုဝဏၰဘူမိျမိဳ႕႐ိုးေဟာင္း ၊ က်ံဳေဟာင္းေနရာတို႔ကို ေတြ႕ျမင္ျပီး ၊ဤကား သုဝဏၰဘူမိ ျမိဳ႕ေဟာင္းျဖစ္သည္ ဟု ယံုၾကည္လ်က္ ကလ်ာဏီသိမ္တြင္ ေက်ာက္စာကမၺည္း ျဖင့္ ေမာ္ကြန္းတင္ခဲ႔သည္ ။ ကုန္းေဘာင္အေလာင္း မင္းတရားၾကီး သည္လည္း ထိုကလ်ာဏီသိမ္ ေက်ာက္စာကို ဂ႐ုတစိုက္ ေလ့ လာခဲ႔သူျဖစ္ေပသည္ ။ ထို႕ေၾကာင့္ ထိုမင္းဆရာ ေတာင္တြင္း ၾကီး ဆရာေတာ္ ခင္ၾကီးေဖ်ာ္အား ကလ်ာဏီ သိမ္ေက်ာက္စာ က္ို ဘာသာျပန္ ေရးသားေစခဲ႔သည္ ။ ထိုမင္းၾကီး၏ သားေတာ္ ဗဒံုမင္းသည္လည္း မြန္ရာဇဝင္ေပမူ က်မ္းစာမ်ား မွ သုဝဏၰဘူမိ သမိုင္းဝင္စာေပတို႔ကို ျမန္မာဘာသာသို႔ ျပန္ဆိုေစခဲ႔ ျခင္းျဖင့္ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ မင္းမ်ားလက္ထက္ကပင္ သုဝဏၰဘူမိျမိဳ႕ ေဟာင္းမ်ားအေၾကာင္း သိ႐ွိခဲ႔ ၾကေပသည္။ မွန္နန္း ရာဇဝင္ ေတာ္ၾကီးကို ဘၾကီးေတာ္မင္းတရားလက္ထက္တြင
အေနာ္ရထာနွင့္ ႐ွင္အရဟံေတြ႔ျပီးလွ်င္ " ဘုရားေဟာေတာ္ မူေသာ တရားအေရအတြက္ သည္ကား ဓမၼဝိနိယ အားျဖင့္ နွစ္ပါး ၊ ပိဋိကတ္အားျဖင့္ သံုးပါး ၊ နိကာယ္အားျဖင့္ ငါးပါး ၊ အဂၤါ အားျဖင့္ ကိုးပါး ၊ ဓမၼာကၡႏၶယ အားျဖင့္ ႐ွစ္ေသာင္း ေလးေထာင္ ႐ွိသည္ ။ ထိုသို႔အေရအတြက္႐ွိေသာ ဓမၼေဒသနာတို႔ကို မဇၥ ်ိမ ေဒသအရပ္၌ သဂၤါယနာ သံုးၾကိမ္တင္ျပီးသည့္ ေနာက္ သီဟို႒္ ကၽြန္း၌ ေပထက္ အကၡရာတင္ထား႐ွိသည္ကို ဆရာေတာ္ တို႔သည္ ေရးကူးေဆာင္ယူေတာ ္မူခဲ႔၍ သထံုမင္း အားေပးအပ္ သည္။ သထံုျပည္ဝယ္ ပိဋိကတ္ အစံု သံုးဆယ္႐ွိသည္။ ဓါတ္ေတာ္ ေမြေတာ္လည္း မ်ားစြာ႐ွိသည္ ။ ဟုမိန္႔ေတာ္မူ၏။ "
ဤသို႔ အ႐ွင္အရဟံ မိန္႔ေတာ္မူေသာ စကားကို အေနာ္ရထာ မင္း ၾကားသိလွ်င္ အတိုင္းထက္အလြန္ သဒၵါျခင္းျဖစ္၏။ျပီးလွ်င္ လက္ေဆာင္ပ႑ာကာရ အမ်ားစီရင္၍ လိမၼာေသာ အမတ္တစ္ ေယာက္ကို သာယာေခ်ငံေသာ စကားျဖင့္ သထံုျပည္သို႔ ေစလႊတ္၍ ေတာင္း၏။ သထံုမင္းသည္လည္း မေကာင္းေသာ နွလံုးျဖင့္ ၾကီးလွစြာေသာ အမ်က္႐ွိသည္ျဖစ္၍ မေခ်မငံ ေသာ စကားျဖင့္ျပန္ဆိုေလသည္ ။
အေနာ္ရထာမင္းေစာသည္လည္း အမ်က္ၾကီးစြာ ထြက္၍ ေရေၾကာင္း ၾကည္းေၾကာင္း စစ္တပ္ၾကီးျဖင့္ သထံုသို႕ ခ်ီတက္ခဲ႔ ေလသည္။ သထံုျပည္ကို ရဲမက္ေတာ္ အေပါင္း ဝင္နိုင္သည္ ။ မနူဟာမင္းနွင့္ တကြသား၊ မယား၊ အမႉးအမတ္တို႔ကို ဖမ္း၍ အေနာ္ရထာမင္းအားဆက္သည္ ဟုေဖာ္ျပပါ႐ွိပါသည္ ။ ( မွန္နန္း၊၂၄၆) ။ ထို႔ေနာက္ ဆက္လက္၍ သထံုျပည္ အေၾကာင္း ကို "ထိုသထံုျပည္ကား ဘုရား႐ွင္႐ွိေတာ္မူစဥ္ အစစြာ သီဟရာဇာ မည္ေသာမင္းသည္ မင္းျပဳသည္ ။ ထိုမင္းမွစ၍ မနူဟာ မင္းဆက္တိုင္ ေလးက်ိပ္ ႐ွစ္ေယာက္ ေသာ ( တိုက္ကုလား မင္း ၁၀ ဆက္မပါ ) မင္းတို႕သည္ ဘုန္းတန္ခိုး အာဏာနွင့္ ျပည့္စံုေတာ္မူ၍ ဘုရား႐ွင္သာသနာေတာ္ကို အစဥ္ ေဆာင္႐ြက္ေတာ္မူပါသည္ ။ ျပည္သူအေပါင္းတို႔သည္လည္း ဒါန သီလ အစ႐ွိေသာ ေက်းဇူးနွင့္ ျပည့္စံုၾကသည္ျဖစ္၍ နတ္ျပည္ကဲ႔သို႔ အလြန္ဝေျပာ သာယာစြာ ျဖစ္သည္။"( မွန္နန္း ၊စာ ၂၄၈) ။
သထံုပ်က္သည့္ အေၾကာင္းအရင္းနွင္ပတ္သတ္၍လည
ဦးျမ ေဖာ္ထုတ္ခဲ႔ေသာ သိၾကားဘုရားမွဒ္ကပ္မ်ားမွ ဇာတ္ေတာ္မ်ား။
ကဗၺည္း ေက်ာက္စာဝန္ ဦးျမ၏ ၁၉၃၃-၃၄ ခုနွစ္ သထံုသုေတသန ခရီးတြင္ သိၾကား ဘုရား စဥ့္ကြင္းနွင့္ ကလ်ာဏီ သိမ္နိမိတ္တိုင္ တစ္တိုင္ တြင္႐ွိေသာ သ႐ုပ္ေဖာ္ခ်က္မ်ားသည္ မဟာနိပါတ္ေတာ္ ဇာတ္ကြက္မ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ေလ့လာအကဲ ျဖတ္ခဲ႔ပါသည္ ။ ၁၈၉၁ ခုနွစ္က မစၥတာေတာ္စိန္ခို အကဲျဖတ္ခဲ႔ေသာ သထံုနန္းေတာ္ကုန္း မွ သိၾကားဘုရား မုဒ္ကပ္မ်ားတြင္ ထည့္ သြင္းထားေသာ ေျမမီးဖုတ္ ႐ုပ္ၾကြမ်ားကို အကဲျဖတ္ရာတြင္ ဟိႏၵဴ ျဗဟၼဏ ဇာတ္ေတာ္မ်ား ဟူေသာ ယူဆခ်က္ကို ျပင္ဆင္နိုင္ခဲ ့ ေလသည္။ ပါေမာကၡလု႔စ္မွလည္း ယင္းအဆိုကို အျပည့္အဝေထာက္ခံ၍ သူ၏( The Phases of Pre- Pagan Burma ; Volume | ,pp 171 plates.92.a ) တြင္သိၾကားဘုရားမွ ေဝသႏၲရာ ဇာတက ( ပုဏၰားမ်ားက ဆင္ျဖဴစီးလ်က္ေနစဥ္ ျမိဳ႕သားမ်ားက ခဲျဖင့္ပစ္ေပါက္ပံု ) ဇာတ္ဝင္ခန္းကို ေဖာ္ျပလ်က္ " ဦးျမသည္ ျမန္မာတို႔၏ အေတာ္ဆံုး ပညာ႐ွင္ျဖစ္သည္ ။ သူသည္ အျငင္းပြားဖြယ္ ျဖစ္ေနသည့္ သိၾကားဘုရား စဥ့္ကြင္းမ်ားကို ဗုဒၶ သာသနာနွင့္သာ သက္ဆိုင္ေၾကာင္းကို သက္ေသထူလ်က္ အဆံုးအျဖတ္ေပးခဲ႔ေပသည္ " ဟုေဖာ္ျပခဲ့ပါသည္ ။ဦးျမခန္႔မွန္း ေပးထားေသာ ခရစ္နွစ္ ၁၁-၁၂ ရာစု ရက္စြဲကိုမူ မည္သို႔မွ မွတ္ခ်က္ေပးျခင္း မ႐ွိပဲ ၎ကိုယ္တိုင္ကမူ ျမန္မာနိုင္ငံ၏ အေစာ ဆံုးလက္ရာျဖစ္မည္ဟု ခန္႔ မွန္းခဲ့သည္ ။ ထို႔ျပင္ ဦးျမ၏ သထံု ကြင္းဆင္းခရီး၌ပင္ " သထံုျမိဳ႕ ၊ သဒၶမေဇာတိကေက်ာင္း ပဓာန ဆရာေတာ္ ဦးအာဒိစၥဝံႆ ပူေဇာ္ကိုးကြယ္ထားေသာ ဒီပကၤရာ ျမတ္စြာဘုရား ေၾကးသြန္း႐ုပ္ပြားေတာ္တစ္ဆူ
ပါဠိဘာသာ ပါရဂူ ဒူ႐ြိဳင္ဇယ္ ၏သုဝဏၰဘူမိ ခရီးစဥ္။
၁၉၃၅ ခုနွစ္တြင္ ဦးျမအျငိမ္းစားယူ သြားျပီးေနာက္ ပါဠိဘြဲ႕ရ ဦးလူေဖဝင္းကို ကဗၺည္းေက်ာက္စာဝန္ အလုပ္သင္ အျဖစ္ခန္႔အပ္ခဲ႔ ရာ ဒူ႐ိြဳင္ဇယ္ ကိုျပန္လည္ေခၚယူ၍ ေလ့က်င့္ ေပးရန္ ၾကီးၾကပ္ေစခဲ႔သည္။၁၉၂၆ ခုနွစ္ ေမွာ္ဇာတူးေဖာ္ေရး တြင္ ဦးေဆာင္ခဲ႔ေသာ ဒူ႐ိြဳင္ဇယ္ သည္ တူးေဖာ္ သုေတသန လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ အေတြ႕အၾကံဳ ႐ွိ ကၽြမ္းက်င္သူတစ္ဦး ျဖစ္သည္။ သို႔နွင့္ ဦးလူေဖဝင္းကို ေလ့က်င့္ေပးရင္း သုဝဏၰဘူမိ ကိုတူးေဖာ္ရန္ အခြင့္အေရးၾကံဳခဲ႔သည္ ။ ၾကံဳတူေဒသသည္ စစ္ေတာင္းျမစ္အေနာက္ဘက္ ႐ွိျမစ္ဝကၽြန္းေပၚေဒသ ႐ွိ လယ္ကြင္းမ်ားအၾကား ဘုရားကုန္းေဟာင္းမ်ား ျဖစ္သည္။ အေနာက္ဘက္နွင့္ ေျမာက္ဘက္တို႔တြင္ ပဲခူးစစ္ေတာင္း တူးေျမာင္း နွင့္ ရန္ကုန္ေမာ္လျမိဳင္ကားလမ္း အေ႐ွ႕ေတာင္ ဘက္တြင္ ရန္ကုန္ ေမာ္လျမိဳင္ မီးရထားလမ္း အၾကားဘုရား ကုန္း ေဟာင္းမ်ားျဖစ္သည္ ။ေဝါျမိဳ႕မွ အေ႐ွ႕ေျမာက္ယြန္းယြန္း ၁ မိုင္ခန္႔အကြာ ၊ ပဲခူးမွ ၂၂ မိုင္ခန္႔အကြာတြင္႐ွိ၍ က်ိဳကၠသာ ျမိဳ႕ ေဟာင္းနွင့္ဆိုလွ်င္ ၁၀ မိုင္ခန္႔သာ ကြာေဝးေပသည္ ။ ထို႔ေၾကာင့္ ၾကံဳတူယဥ္ေက်းမႈသည္ က်ိဳကၠသာ ယဥ္ေက်းမႈ ျဖစ္နိုင္ဖြယ္႐ွိပါ သည္ ။ ရန္ကုန္ျမိဳ႕ အင္းစိန္ မႈခင္းရဲတပ္ဖြဲ႔ သင္တန္းေက်ာင္း ( စီ၊ အိုင္၊ ဒီ) ၏ေက်ာင္းအုပ္ၾကီးဦးဘေသာ္မွ ပဲခူးတိုင္း ေဝါျမိဳ႕နယ္ ၾကံဳတူေဒသမွ ေျမမီးဖုတ္အုပ္ခ်ပ္မ်ား ထြက္ေပၚလာသည္ ဟုသတင္းေပးရာမွ ပါေမာကၡ ဒူ႐ိြဳင္ဇယ္ သြားေရာက္ေလ့လာ ျဖစ္ခဲ႔ျခင္းျဖစ္သည္ ။ ၾကံဳတူေျမမီးဖုတ္အုပ္ခ်ပ္မ်
ၾကံဳတူ႐ုပ္ၾကြခ်ပ္မ်ား၏ ရက္စြဲကိုခန္႔မွန္းၾကည့္ေသာ
ဦးဖိုးလတ္၏ သုဝဏၰဘူမိသုေတသနခရီးမွ အက်ိဳးရလာဒ္မ်ား။
ျမန္မာနိုင္ငံ ေ႐ွးေဟာင္းသုေတသန ညႊန္ၾကားေရးဝန္ ဦးဖိုးလတ္ နွင့္ ျမန္မာနိုင္ငံ သမိုင္းေကာ္မ႐ွင္ အဖြဲ႕ဝင္မ်ား လိုက္ပါခဲ႔ေသာ ၁၉၅၈ ခုနွစ္က ၊သုဝဏၰဘူမိသုေတသနခရီးသည္ အခ်ိန္တို ေတာင္းလြန္းေသာ္လည္း အက်ိဳးရလာဒ္မွာကား မနည္းလွေပ။ သထံုေဒသကို ေ႐ွးေဟာင္းယဥ္ေက်းမႈတည္ရာဌာ
(၁)။ မြန္ယဥ္ေက်းမႈ
(၂)။ ပ်ဴယဥ္ေက်းမႈ
(၃)။ ျမန္မာယဥ္ေက်းမႈ ဟူ၍ ပဓန အားျဖင့္ သံုးမ်ိဳး ခြဲျခားသင့္ ေၾကာင္း၊ ရခိုင္ယဥ္ေက်းမႈကို ျမန္မာယဥ္ေက်းမႈ တြင္ထည့္သြင္း စဥ္းစားသင့္ေၾကာင္း ၁၉၅၉၊ ဧျပီ၊၃ ရက္ေန႔ညေန ၊ ပုဂံျမိဳ႕ေဟာင္းတြင္ က်င္းပေသာ ပုဂံရက္သတၱပတ္ ဖြင့္ပြဲအခမ္းအနားတြင္ ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားခဲ႔ပါသည္ ။ ( ဦးဖိုးလတ္၊၁၉၅၈၊စာ-၃၀)။
မြန္ယဥ္ေက်းမႈကိုလည္း ဒြါရဝတီ (ယိုးဒယား)မြန္ ( အေ႐ွ႕မြန္) နွင့္ သထံု ( သုဓမၼဝတီ )( အေနာက္မြန္ ) ဟူ၍ နွစိေနရာ၊ နွစ္မ်ိဳး ကြဲျပားသည္ဟု အဆိုျပဳပါသည္ ။ ( ဦးဖိုးလတ္၊၁၉၅၈၊-၃၀ )။
ဦးဖိုးလတ္သည္ ၁၉၅၈ ခုနွစ္ ဧျပီခရီးစဥ္တြင္ သထံုေဒသနွင့္ ပတ္သတ္ျပီး သမိုင္း႐ႈေထာင့္ အျမင္မ်ားကို ထုတ္ေဖာ္ခဲ႔ေၾကာင္း ေတြ႕ရပါသည္ ။
၁။ သုဝဏၰဘူမိဟူသည္ ေအာက္ျမန္မာ နိုင္ငံ သထံုေဒသပင္ ျဖစ္သည္။ ယင္း သထံုသည္ သမိုင္းေခတ္စဥ္ ( Chronology )အရ ပုဂံ (၁၁-ရာစုနွစ္) ထက္ပို၍ ေ႐ွးက်သည္။
၂။ ပုဂံ အေနာ္ရထာမင္းလက္ထက္ ( ေအဒီ ၁၀၈၇) တြင္ စစ္ခ်ီ တက္ တိုက္ခိုက္သိမ္းသြင္းခဲ႔ေသာ
၃။ သထံုမွ ပိဋ္ိကတ္က်မ္းစာမ်ား က်မ္းဂန္တတ္ ရဟန္းေတာ္မ်ား ပုဂံ သို႔ေရာက္႐ွိျပီး ဗုဒၶသာသနာ ပို၍ စည္ပင္ထြန္း ကားသည္။ထိုအခ်က္ကို ေထာက္၍ သထံုသို႔ ပိဋိ ကတ္ေတာ္မ်ား ေရာက္႐ွိလာခဲ့ပံုက္ိုလည္း အ႐ွင္မဟာ ဗုဒၶ ေဃာသမေထရ္ ေဆာင္ယူခဲ႔ျခင္းသာ ျဖစ္နိုင္ေၾကာင္း ဆိုလိုေပသည္။
၄။ မိမိကိုယ္တိုင္ ကြင္းဆင္း၍ ေကလာသေတာင္ေျခမွ ေဂါဠမတၱိ ကနာဂရ၊ တိုက္ကုလားျမိဳ႕ကို ႐ွာေဖြေတြ႕႐ွိခဲ႔ေၾကာင္း ေဖာ္ျပခဲ့ သျဖင့္ အ႐ွင္ ေသာဏနွင့္ ဥတၱရ မေထရ္တို႔ သာသနာျပဳ ၾကြေရာက္ေတာ္မူေသာ သုဝဏၰဘူမိ၊ သုဓမၼဝတီျမိဳ႕ေဟာင္းသည္ ၎ ေကလာသေတာင္ေျခ ေဒသပင္ ျဖစ္နိုင္ေၾကာင္း ခန္႔မွန္းယူဆသည္။
ဤကဲ႔သို႔ပင္ ဦးဖိုးလတ္၏ ၁၉၅၈ ခုနွစ္နွင့္ ၁၉၆၀ ျပည့္လြန္နွစ္ မ်ားအတြင္း ေ႐ွးေဟာင္းသုေတသန ခရီးထြက္ျခင္း၊ ျမန္မာနိုင္ငံ သမိုင္းနွင့္ ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာမ်ားကို ေဟာေျပာျခင္းကိုၾကည့္လွ်င္ ျမန္မာနိုင္ငံ ေ႐ွးေဟာင္းသုေတသန ဌာန ၊ ညႊန္ၾကားေရးဝန္ၾကီးတစ္ဦး အေနျဖင့္ ေအာက္ျမန္မာနိုင္ငံ သထံုေဒသသည္ ေ႐ွးေဟာင္း သုဝဏၰဘူမိယဥ္ေက်းမႈ နာ္ေျမတစ္ခုျဖစ္ေၾကာင္း အသိအမွတ္ျပဳ ထားခဲ႔သည္ကိုေတြ႔ရမည္ျဖစ္ပါ
ပါေမာကၡ ဂ်ီ၊ အိတ္ခ်္ ၊ လု႕စ္
ပါေမာကၡ ဂ်ီ၊ အိတ္ခ်္ ၊ လု႕စ္ သည္ သုဝဏၰဘူမိမွာ မုတၱမ ပင္လယ္ေကြ႕ ၊( The Gulf of Multama / Martaban ) တြင္႐ွိ၍ သထံုေဒသျဖစ္သည္ဟု ( Old Burma Early Pagan ) တြင္ေဖာ္ျပထားသည္ ။ သထံုျမိဳ႕ေဟာင္းမွ ဦးျမေတြ႕ခဲ႔ေသာ ဒီပကၤရာ ေၾကးမတ္တပ္ ဆင္းတုေတာ္နွင့္ ပတ္သတ္၍လည္း ပါေမာကၡလု႕စ္မွ ပုဂံ အာနႏၵာဘုရားမွ ရပ္ေတာ္မူ ဆင္းတုေတာ္ ၾကီးမ်ား၏ ေ႐ွ႕ေျပးပံုစံ ဟုယူဆခဲ႔သည္ ။ပါေမာကၡလု႔စ္သည္ သူ၏( The Phases of Pre- Pagan Burma ; Volume | ,pp 171 plates.92.a ) တြင္သိၾကားဘုရားမွ ေဝသႏၲရာ ဇာတက ( ပုဏၰားမ်ားက ဆင္ျဖဴစီးလ်က္ေနစဥ္ ျမိဳ႕သားမ်ားက ခဲျဖင့္ပစ္ေပါက္ပံု ) ဇာတ္ဝင္ခန္းကို ေဖာ္ျပလ်က္ " ဦးျမသည္ ျမန္မာတို႔၏ အေတာ္ဆံုး ပညာ႐ွင္ျဖစ္သည္ ။ သူသည္ အျငင္းပြားဖြယ္ ျဖစ္ေနသည့္ သိၾကားဘုရား စဥ့္ကြင္းမ်ားကို ဗုဒၶ သာသနာနွင့္သာ သက္ဆိုင္ေၾကာင္းကို သက္ေသထူလ်က္ အဆံုးအျဖတ္ေပးခဲ႔ေပသည္ " ဟုေဖာ္ျပခဲ့ပါသည္ ။ ၾကံဳတူ ႐ုပ္ၾကြခ်ပ္ နွင့္ပတ္သတ္၍လည္း ဤ႐ုပ္ၾကြခ်ပ္သည္ ထူးျခားမႈ႐ွိပါသည္ ။ ႐ုပ္ၾကြခ်ပ္၏ ေလးေထာင့္ပံု ေဘာင္အတြင္းက ဗဟိုစက္ဝိုင္းထဲ၌ အဝိုင္းပံု စက္ဝန္းသံုးထပ္ အရစ္ကြင္းမ်ား ပါသည္ ။ ၎တို႔အတြင္း႐ွိ ႐ုပ္ပံုမွာ ျခေသၤ့ ဦးေခါင္းပံုျဖစ္သည္။ ပါးစပ္ကို ခပ္က်ယ္က်ယ္ ဟထားျပီး ထိုပါးစပ္အတြင္းမွ ေရမ်ားထြက္လ်က္ စီးက်ေနပံု ျဖစ္သည္။ ဟိမဝႏၲာ ေတာင္တန္း ေပၚတြင္႐ွိသည္ ဆိုေသာ နာမည္ေက်ာ္ အေနာဝတ ေရအိုင္ၾကီး မွလမ္းေၾကာင္းေလးသြယ္ျဖင့္ အျပင္သို႔ စီးထြက္လာေသာ စမ္း ေခ်ာင္း( ျမစ္ ) ၾကီးေလးခု တို႔သည္ ျခေသၤ့ခံတြင္း ၊ ႏြားခံတြင္း ၊ ဆင္ခံတြင္းနွင့္ ျမင္းခံတြင္းတို႔မွ အစျပဳသည္ ဆိုေသာ ဒ႑ာရီ လာ သတၱဝါေကာင္မ်ားအနက္ ျခေသၤခံတြင္းမွ စီးထြက္လာပံုကို ကိုယ္စားျပဳပါသည္။
သထံုေဒသနွင့္ ပတ္သတ္၍ သမိုင္းေကာ္ မ႐ွင္ အဖြဲ႕ဝင္ ေပါေမာကၡ လု႔စ္၏တင္ျပခ်က္မ်ားမွာ ပို၍ထိ ေရာက္ မႈ႐ွိပါသည္။ လု႕စ္သည္ သူ၏ ပုဂံအေစာပိုင္းကာလ ျမန္မာနိုင္ငံ ( Old Burma Early Pagan ) စာအုပ္ၾကီးကို အတြဲ သံုးတြဲျဖင့္ ပံုနွိပ္သည့္အခါ ေအာက္ျမန္မာနိုင္ငံ မုတၱမေကြ႔ ပင္လယ္ကမ္း႐ိုးတန္း ေဒသကို ေ႐ွးေဟာင္းရာမည ေဒသဟု လည္းေကာင္း သုဝဏၰဘူမိဟူ ၍လည္းေကာင္း ေျမပံုေပၚတြင္ ေရးဆြဲတင္ျ့ပခဲ႔ သည္။ ( Luce.G.H,Old Burma-Early Pagan. Vo||,Catalogue,New York,Artibus Asie,1969-70) ။ ဤ က်မ္းကိုနိုင္ငံျခားတြင္ ပံုနွိပ္ ထုတ္ေဝခဲ႔ျခင္းေၾကာင့္ ကမာၻအနွံအ ျပားမွ သုေတသီမ်ားက သုဝဏၰဘူမိအေၾကာင္းကို ပိုမိုစိတ္ဝင္ စားလာသျဖင့္ ျမန္မာ့သုဝဏၰဘူမိကို ကမာၻသိျဖစ္ေအာင္ ေဆာင္ ႐ြက္ေပးခဲ႔ျခင္းျဖစ္သည္။ ေ႐ွးေဟာင္းသုေတသနနည္းျဖင့္ ေျမေအာက္ကို တူးေဖာ္ေလ့လာျခင္း မ႐ွိေသးကာမူ ေျမေပၚေတြ႕ အေထာက္အထားျဖင့္ပင္ ပါေမာကၡၾကီး လု႕စ္သည္ ေအာက္ျမန္မာနိုင္ငံကို သုဝဏၰဘူမိနယ္ေျမ ျဖစ္ခဲ႔ေၾကာင္း ကမာၻ သိေၾကာ္ညာ နိုင္ခဲ႔ ျခင္းျဖစ္သည္ ။
ေဒၚသင္းၾကည္၊ ဗိုလ္မႉးဘ႐ွင္၊ ေဒါက္တာသန္းထြန္း ။
ပါေမာကၡ ေဒၚသင္းၾကည္က စစ္ပညာဂ်ာနယ္တြင္ " သုဝဏၰဘူမိ သထံုျမိဳ႕ေဟာင္း ေလ့လာခ်က္မ်ားေဆာင္းပါးကို ေရးသားသည့္ အခါ အေနာ္ရထာမင္းနွင့္ မနူဟာမင္းတို႔ စစ္ပြဲခင္းက်င္း တိုက္ခိုက္ခဲ႔စဥ္က သထံုျမိဳ႕ေဟာင္း၏ ကာကြယ္ေရး အစီအမံမ်ား ျပဳလုပ္ထားပံုမ်ား၊ ပထဝီဝင္အေနအထားမ်ား ျပဳလုပ္ထားပံုမ်ားကို ပထဝီဝင္အေနအထား ႐ႈေထာင့္မွ ၾကည့္၍ ေဆြးေႏြးတင္ျပခဲ႔သည္ ။ ( စစ္ပညာဂ်ာနယ္၊ အတြဲ ၃၊ အမွတ္ ၂၊ ၁၉၅၇၊ ဇြန္၊စာ၁၄၆-၁၅၃ )
သမိုင္းေကာ္မ႐ွင္အဖြဲ႕ဝင္ ဗိုလ္မႉးဘ႐ွင္က ၎၏ အေနာ္ရထာ မတိုင္မီက ျမန္မာနိုင္ငံ၊ သုေတသနက်မ္းကို ေရးသားသည့္အခါ သုဝဏၰဘူမိ၏ တည္ေနရာကို ယခုစစ္ေတာင္းနွင့္ သံလြင္ျမစ္နွစ္ သြယ္စပ္ၾကား မုတၱမ ပင္လယ္ေကြ႕ေပၚ႐ွိ ကမ္းေျမာင္ေဒသမွာ သုဝဏၰဘူမိနိုင္ငံ တည္ခဲ႔ရာ ေဒသျဖစ္သည္ ။ ျမိဳ႕ေတာ္မွာ ထိုေဒသ႐ွိ ေကလာသ ေတာင္ေျခတြင္ ႐ွိသည္ သမိုင္းေခတ္ဦး ကထိုျမိဳ႕ကို ရတနာသိုက္ၾကီး အျဖစ္သိခဲ႔ၾကသည္ ။ တ႐ုတ္၊ေရာမ၊ ေခါမ၊ အိႏိၵယ ကုန္သည္မ်ားက ထိုျမိဳ႕ကို "ေ႐ႊေျမ" ဟုအ ဓိပၸါယ္ရေသာ မိမိတို႔ဘာသာစကားတို႔ျဖင့္ အမည္ေပး႐မွတ္တမ္း တင္ခဲ႔ၾကသည္။ သုဝဏၰဘူမိနိုင္ငံ အက်ယ္မွာ အေနာက္ဘက္ ဧရာဝတီ ျမစ္အထိ ၊ အေ႐ွ႕ဘက္ ေသာင္ရင္းျမစ္အထိ ျဖစ္ေသာ ဧရာဝတီ ၊ စစ္ေတာင္း ၊ နွင့္ သံလြင္ျမစ္ဝကၽြန္းေပၚေဒသဟုယ
ပါေမာကၡေဒါက္တာသန္းထြန္း ကလည္း " ငါးရာငါးဆယ္ေသာ ဇာတ္ေတာ္မ်ားမွ အစပါဋိစာေပ၌ထင္႐ွားေသာ သုဝဏၰဘူမိဟူ သည္မည္သည့္အရပ္နည္းဟု ေတြးေတာၾကံဆဖြယ္ရာ႐ွိပါ သည္။ေတာ္လမီ၏ ေျမပံု၌ "ခရီေ႐ွ" ကား သုဝဏၰဘူမိပင္ျဖစ္ သည္။ သိန္းခို ( သီဟို႒္၊သီရိလကၤာ ) ေရးရာဇဝင္မ်ားျဖစ္ၾက ေသာ ေလးရာစု ဒီပါဝင္ နွင့္ ေျခာက္ရာစု မဟာဝင္ တို႔သည္ လည္း သုဝဏၰဘူမိကို ဗုဒၶဘာသာ၏ အေျခခံအရပ္ဟု ညႊန္းျပ သည္။ ယင္းသုဝဏၰဘူမိကား သထံုမဟုတ္ဟု ဆိုခ်င္သည္ ။ သထံု၏ အေနာက္ေျမာက္ ဘက္ မိုင္ (၃၀ ) ခန္႔အကြာတြင္ ေကလာသ ေက်ာက္ေတာင္စြန္း ႐ွိပါသည္ ။ ထိုေတာင္စြန္း၏ ေတာင္ေပၚ ေတာင္ေအာက္တဝိုက္ သာလွ်င္ သုဝဏၰဘူမိျမိဳ႕ ေဟာင္းရာျဖစ္ပါသည္။ လတၱီတြတ္ ေျမာက္ ၁၇ အံသာ၊ ၁၁ လတၱာနွင့္ ေလာင္ဂ်ီတြတ္ အေ႐ွ႕ ၉၇ အံဟာ ၆ လိတၱတြင္ ႐ွိသည္။( သန္းထြန္း၊ ေခတ္ေဟာင္းရာဇဝင္။ စာ -၈၁) ။
အထက္ပါပညာ ႐ွင္သံုးဦးတို႕တြင္ ပါေမာကၡ ေဒၚသင္းၾကည္ သည္ ခရစ္နွစ္ (၁၀၅၇) ခုနွစ္က ပုဂံ အေနာ္ရထာမင္းနွင့္ ေခတ္ျပိဳင္ သုဝဏၰဘူမိကိုဆိုလို၍ ၊ ေဒါက္တာ သန္းထြန္းကမူ ခရစ္အၾကိဳ ဘီစီ ၃ ရာစုနွစ္အတြင္း အိႏၵိယနိုင္ငံ အေသာကမင္း နွင့္ ေခတ္ျပိဳင္တည္႐ွိခဲ႔ေသာ သုဝဏၰဘူမိကိုဆိုလိုျခင္း ျဖစ္သည္။ ဗိုလ္မႉးဘ႐ွင္နွင့္ ေနရာအညႊန္းတူၾကသည္။ သို႕ရာတြင္ ဆရာၾကီးေဒါက္တာသန္းထြန္းသည္
ဦးေအာင္ျမင့္နွင့္ သုဝဏၰဘူမိတူးေဖာ္ေရး ရလာဒ္မ်ား။
၁၉၇၄ ခုနွစ္တြင္ မြန္ျပည္နယ္ သထံုခ႐ိုင္နွင့္ ေမာ္လျမိဳင္ ခ႐ိုင္ မ်ားသို႔ သုေတသနမႉး ဦးျမင့္ေအာင္ေခါင္းေဆာင္၍ သုေတသန ျပဳခဲ႔ သည္ ။ ထိုကြင္းဆင္းအဖြဲ႔သည္ ပထမျမိဳ႕ေဟာင္းျဖစ္ေသာ အယက္သမ႐ြာနွင့္ ဒုတိယျမိဳ႕ေဟာင္း ျဖစ္ေသာ ဝင္းက႐ြာ တို႔ ကိုဦးစားေပး အျဖစ္တူးေဖာ္ခဲ႔ပါသည္ ။ ပင္လယ္နွင့္နီး ကပ္စြာတည္႐ွိ၍ ဓမၼေစတီမင္း ေရးထိုးခဲ႔ေသာ ပဲခူး ကလ်ာဏီ သိမ္ေက်ာက္စာတြင္ သုဝဏၰဘူမိျမိဳ႕ေတာ္တစ္ေနရာျ
အျခား အေထာက္အထားမ်ား ။
ဝင္းက၊ ဇုတ္သုတ္ သထံု ေက်း႐ြာေဒသမ်ားတြင္ ဂဝံျဖင့္ ျခေသၤ့ ႐ုပ္ထုဆစ္ျခင္း ၊ဆင္႐ုပ္ထုဆစ္ျခင္းဓေလ့ကို လည္းေတြ႔နိုင္ပါ သည္။ဤဓေလ့သည္ သထံု၏မူပိုင္ဓေလ့ တစ္မ်ိဳးျဖစ္သည္။ ဘုရားတံတိုင္း ျမိဳ႕တံတိုင္း မ်ားတြင္ ျခေသၤ့႐ုပ္ထားျခင္း မူလအစ ကိုလည္း ဤေဒသမွပင္ ေတြ႕န္ုင္သည္ဟုဆိုခ်င္ပါေသး
မွတ္ခ်က္။ ။ ရနိုင္သမွ်အခ်က္အလက္မ်ားကို